정보기술의 발전에 따라 글로벌 디지털화됨으로 인하여 구매방식이 다양화되고 있다. 특히 디지털 활용성이 다양화됨으로 인하여 유무선 플랫폼 시장이 확대되고 있다. 온라인 비즈니스의 확산은 낮아진 언어 장벽과 사용자 확대의 영향으로 국경을 넘어서는 새로운 소비 패러다임 해외 직접구매를 등장시켰다. 본 연구는 해외 직접구매 결정요인인 사이트 유용성, 제품브랜드, 제품가격성, 직접구매 경제성, 쇼핑몰 상품다양성등이 직구 만족도와 재 구매의도에 간의 관계를 알아보기 위해서 실증연구를 실시하였다. 이의 분석을 통해 쇼핑몰의 다양성과 제품구매 등 한국의 쇼핑몰 발전에 기여하고자 하였다. 본 연구의 결과분석을 보면 다음과 같다. 첫째, 해외직구 관련 응답자의 인구통계학적 특성을 보면 여성이 290명 응답자 중 56.2%, 남성이 43.7%로 나타났으며, 연령은 20대가 32.0%, 30대가 35.5%로 해외직구를 하는 것으로 나타났다. 또한 학력을 보면, 대학재학이 25.5%, 대학졸업이 48.2%로 대부분 해외직구를 하고 있다. 직업은 회사원이 37.5%, 학생이 27.8%로 나타났다. 둘째, 해외직구 구매형태를 보면, 최근 1년 간 해외 직구 이용 횟수는 2회 이하가 51.7%, 그 다음으로 3-5회가 34.8%로 응답하였다. 해외직구를 통해 제품을 구매한 국가로는 미국 34.4%, 중국 26.8%로 대부분 차지하고 있으며 그 다음으로 일본, 이탈리아, 프랑스, 독일, 영국 등의 순으로 구매하는 것으로 나타났다. 그리고 해외직접구매를 하는 이유는 저렴한 가격, 유명브랜드, 우수한 품질, 국내 미판내, 유행성 등의 순으로 응답하였다. 셋째, 실증분석을 보면 해외직구 결정요인인 사이트 유용성, 제품브랜드, 제품가격성, 직접구매 경제성, 쇼핑몰 상품다양성 등 5가지 요인이 만족도에 미치는 영향을 분석한 결과 모든 요인이 해외직구 만족도에 유의성을 보이고 있으며, 이와 같은 만족도가 해외직구로 재구매를 하는 것으로 나타났다.
This study conducted an empirical study to find out the relationship between direct purchase satisfaction and repurchase intention among the determinants of overseas direct purchase, such as site usability, product brand, product price, direct purchase economic feasibility, and shopping mall product variety. Through this analysis, we tried to contribute to the development of shopping malls in Korea, such as the diversity of shopping malls and product purchases. This study conducted an empirical study to find out the relationship between direct purchase satisfaction and repurchase intention among the determinants of overseas direct purchase, such as site usability, product brand, product price, direct purchase economic feasibility, and shopping mall product variety. Through this analysis, we tried to contribute to the development of shopping malls in Korea, such as the diversity of shopping malls and product purchases. The analysis of the results of this study is as follows. First, looking at the demographic characteristics of respondents related to overseas direct purchase, women accounted for 56.2% of the 290 respondents, and males accounted for 43.7%. In terms of education, 25.5% are college students and 48.2% are college graduates, and most of them are looking for overseas direct sales. As for occupation, office workers accounted for 37.5% and students accounted for 27.8%. Second, looking at the purchase pattern of overseas direct purchase, 51.7% answered that they used overseas direct purchase 2 times or less in the past year, followed by 3-5 times with 34.8%. The countries that purchased products through overseas direct purchase accounted for 34.4% of the United States and 26.8% of China, followed by Japan, Italy, France, Germany, and the United Kingdom. And the reasons for overseas direct purchases were answered in the order of cheap price, famous brand, excellent quality, domestic unreleased, and popularity. Third, in the empirical analysis, as a result of analyzing the impact of five factors, which are the determinants of overseas direct purchase, such as site usability, product brand, product price, direct purchase economic feasibility, and shopping mall product diversity, all factors showed significance in overseas direct purchase satisfaction. It is shown that such satisfaction is repurchased through overseas direct purchase.