메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
조헌국 (단국대학교)
저널정보
한국교원대학교 뇌기반교육연구소 Brain, Digital, & Learning Brain, Digital, & Learning 제14권 제3호
발행연도
2024.9
수록면
385 - 409 (25page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색

초록· 키워드

오류제보하기
This study explores research trends related to artificial intelligence and digital technologyby focusing on four key terms: literacy, artificial intelligence literacy, digital literacy, andknowledge information processing competency. Using the RISS database, we collectedpapers published over the last 20 years until September 2023 and conducted a quantitativebibliometric analysis. Semantic network analysis was applied to understand therelationships, trends, and characteristics of these concepts. The findings show that digital literacy, data literacy, AI literacy, and knowledge informationprocessing competency all aim to foster creative thinking and are primarily taught at thebasic education level, especially for elementary school students, often in convergenceeducation formats. Digital literacy is the most widely taught, covering all age groups andoverlapping with other literacies. Data literacy tends to function as a sub-element of digitalliteracy, while AI literacy overlaps with both digital and data literacy, with the potentialfor future integration. Knowledge information processing competency is researchedindependently from the other literacies, showing limited overlap.

목차

등록된 정보가 없습니다.

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0