코로나19의 세계적 대유행으로 관광산업에 큰 피해를 주었고, 이로 인한 사회적 변화는 관광 패러다임의 변화, 기술환경과 연계되어 온라인 시장으로 급속한 이동, 비대면 사업의 성장, 플랫폼 비즈니스 중심 산업구조 변화 등 급속도로 변화하고 있다. 포스트 코로나 시대의 관광은 경쟁력 확보를 위해 새로운 변화를 수용하고 경쟁력 강화와 고도화를 위한 변화가 필요하다. 전 세계는 빅데이터, 인공지능 기술을 활용한 산업 경쟁력 강화에 총력을 기울이고 있고, 관광도 이러한 사회적 변화, 최첨단 기술을 적극 활용한 기존 관광산업의 디지털 전환을 통한 새로운 전략의 요구가 높아지고 있다. 본 연구에서는 스마트관광 현황 및 사례 분석, 강원지역 관광 데이터 개방현황, 관광산업의 수요자와 공급자 측면의 여건 분석을 통해 문제점 및 정책적 대안을 제시하였다. 첫째, 인프라 구축에서는 강원지역 스마트관광 활성화를 위한 ‘디지털화’의 필요성을 강조하고, 관광 빅데이터 기반의 스마트관광 활성화를 위해 데이터 유통 플랫폼 구축, 양질의 관광 빅데이터 확보, 빅데이터 수집 및 분석시스템 구축을 주문하였다. 둘째, 수요자 트렌드를 반영한 관광콘텐츠 확충, 가상의 여행 경험 확대를 위한 증강현실(AR), 가상현실(VR), 인공지능(AI), 메타버스(Metaverse)와 같은 ICT 기술을 적극 활용, 관광 콘텐츠에 AI 음성인식 서비스 등의 ICT 기술을 접목한 접근성 강화를 제안하였다. 셋째, 강원지역 관광 수요자 맞춤형 AI 모델 개발, 강원지역 방문 관광객이 많은 지역을 시범 지정하여 스마트관광 운영 및 점차적 확대, 지속 가능한 세계적 수준의 AI-관광산업 연구·개발(R&D) 지역 생태계 조성을 제안하였다. 본 연구 결과는 실무적인 측면에서 스마트관광을 기획 및 집행하는 기관이나 담당자에게는 사업전략을 수립하는 데 있어 참고 자료가 될 것으로 기대된다.
The COVID-19 pandemic has adversely affected the tourism industry and prompted social evolution, resulting in a shift in the tourism paradigm, a sharp movement to the online market related to technology, the growth of remote businesses, and changes in the platform business-oriented industrial structure. Tourism in the post-COVID era must accept these changes to achieve competitiveness, and evolution is required to strengthen competitiveness and advancement. The world is committing to strengthening industrial competitiveness using big data and artificial intelligence. In line with this trend, tourism is also increasingly demanding a new strategy through a digital transformation of the existing tourism industry that actively utilizes cutting-edge technology. This paper presents problems and policy solutions by analyzing the current status and case studies of smart tourism, the current status of open tourism data in Gangwon, and the conditions of consumers and suppliers in the tourism industry. First, in terms of infrastructure development, we emphasize the need for “digitalization” in revitalizing smart tourism in Gangwon-do to develop infrastructure and recommend the construction of a data distribution platform, the collection of high-quality tourism big data, and the development of a big data collection and analysis system to stimulate smart tourism based on the tourism big data.Second, we propose to improve accessibility by applying information and communication technology to tourism content, such as augmented reality, virtual reality, artificial intelligence (AI), and metaverse, to expand tourism content in response to consumer trends. Third, we propose the development of customized AI models for tourism consumers in Gangwon, the operation and gradual expansion of smart tourism by designating tourist hot spots in Gangwon, and the establishment of a sustainable global AI-tourism research and development ecosystem. The findings of this study are expected to serve as reference materials for developing practical business strategies for institutions and managers who plan and implement smart tourism.