본 연구는 대학수업에서 온라인 플립러닝에서 실재감 증진전략을 개발하는 데 목적이 있다. 이를 위해 설계 및 개발연구 방법론을 적용하여 연구를 실시하였다. 먼저 문헌검토와 현장전문가 심층 면담을 통해 온라인 플립러닝 모형, 실재감 증진원리 및 세부지침 초안을 도출하였으며 이에 대한 내적 타당화를 위해 전문가 검토를 세 차례 진행하였다. 이를 통해 도출된 4차 온라인 플립러닝 실재감 증진전략 초안을 수업 현장에 적용하고 교수자와 학습자의 반응을 살피는 현장평가를 진행하였다. 현장평가 분석 결과는 4차 실재감 증진전략 결과물을 개선하는 데 반영하여 최종 온라인 플립러닝 실재감 증진전략을 개발하였다. 연구 결과, 온라인 플립러닝에서 실재감 증진전략은 33개의 원리와 74개의 세부지침으로 개발되었다. 구체적으로 온라인 플립러닝 자기 주도 사전학습 단계에서는 ‘학습주제와 목표 명시화, 내용의 체계적인 구성, 자기주도적 개별학습 촉진, 비실시간 적시 피드백, 새로운 학습 내용이해와 조직, 자기 주도학습, 교수자와 감성적 소통, 구성원 공존감 인식, 감정 상태 인식?표현?감정관리’의 원리로 9개가 도출되었다. 실시간 본 수업에서는 ‘교수자 온화함, 사전학습 여부 확인, 사전학습 이해점검 및 교정 지원, 학습공동체 의식 강화, 사전학습 오류점검, 사전학습 정교화의 원리, 지식 확장을 위한 협력적 학습자 중심 활동 설계, 협력적 학습활동 명시적 안내, 협력적 학습활동 지원 스캐폴딩 및 피드백, 학습자 중심 활동에 대한 명시적 이해, 내용이해를 위한 정보 탐색, 정보 통합, 공유된 조절, 구성원 친밀감, 구성원 간의 협력적 과제 수행, 비판적 담화 촉진, 흥미 요소에 기반한 수업 구성, 실시간 감정표현, 협력 내용에 대한 성찰 안내, 학습내용의 일반화와 전이, 내용 공유를 통한 상호작용, 수업 활동에 대한 감정표현’의 원리 22개가 도출되었다. 수업 후 사후성찰 단계에서는 ‘학습 과정 성찰, 지식 재구조화와 정교화’의 원리 2개가 도출되었다. 연구의 말미에는 이상의 연구 결과를 토대로 온라인 플립러닝 실재감과 기존 실재감의 차별점, 대학 온라인 수업에서 실재감 증진전략의 활용방안에 대한 시사점을 논의하였다.
This study developed a presence strategy for online flipped learning to increase online class effectiveness, for which a design and development research methodology was applied. First, a literature review and in-depth interviews with field experts were conducted, the results from which allowed for the development of a draft online flipped learning presence. The internal validity of this draft was then verified through expert review and a field evaluation was conducted to improve the developed product, which resulted in the identification of 33 principles and 74 detailed guidelines for the online flipped learning presence, such as clarifying learning topics and goals, constructing systematical learning content, promoting self-directed individual learning, giving asynchronous feedback, understanding and organizing new learning content, self-directed learning, instructor communication with feeling, recognizing participant pre-class co-presence, feeling·expressing·managing emotion, instructor gentleness, checking pre-class activity, checking pre-class comprehension and providing supportive correction, reinforcing learning community awareness, checking error on pre-class activity, elaborating pre-class activity, designing collaborative learner-centered activity for knowledge expansion, explicit guidance on cooperative learning activities, scaffolding and giving feedback on collaborative learning activity support, explicit understanding of learner-centered activities, searching for content comprehension, integrating information, socially shared learning regulation, participant intimacy, facilitating critical discourse, constructing interest-based classes, expressing synchronous emotion, guiding reflections on cooperative content, generalizing and transferring learning content, interacting through in-class content sharing, expressing feelings about in-class activities, reflecting on the learning process, and restructuring and elaborating on after class knowledge. The study also examined the online flipped learning presence characteristics and the implications for online presence strategy applications in university classes.