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논문 기본 정보

자료유형
학위논문
저자정보

윤미옥 (충남대학교, 충남대학교 대학원)

지도교수
이정흔
발행연도
2017
저작권
충남대학교 논문은 저작권에 의해 보호받습니다.

이용수3

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이 논문의 연구 히스토리 (2)

초록· 키워드

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본 연구는 라인댄스 동호인의 참여동기가 고객만족 및 재구매의도에 미치는 영향을 규명하여 서비스에 대한 욕구가 다양하고 세분화 되어지는 형상을 고려할 때, 라인댄스의 지속적인 발전을 위해서 스포츠 활동에 스포츠참여자들의 참여동기를 분석하고, 고객만족 및 재구매의도 관계를 밝힐 수 있는 연구의 필요성과 라인댄스의 저변확대 및 라인댄스 활성화 방안을 모색하는 실증적인 자료를 제공하는데 목적이 있다.
This study has an objective to analyze considering the influence on participation like line dancing like customer satisfaction and the degree of repeater, considering the shape where the necessity of service is diversified and segmented, the sustainable development of line dance We analyze the motivation of participation of sports participants in sports activities and can clarify the relationship between customer satisfaction level and repeater Research need and expansion of base line dance and line dance activation scheme It aims to provide empirical data to explore.
이에 연구대상은 2016년도 6월1일부터 2016년도 8월30까지 수도권(서울, 경기, 대전, 부산)의 대한컨트리라인댄스협회에 등록된 동호인 총 300명을 연구대상으로 하였고, 응답설문지 중에서 부실한 응답설문을 제외한 260부(89.7%)의 응답지를 통계 프로그램인 SPSS 19.0 프로그램을 이용하여 요인분석,t-test 와 분산분석(ANOVA), 상관분석, 다중회귀분석을 실시하였다.
This study targeted 300 people with a total of 300 people registered at the Country Line Dance Association for the Tokyo metropolitan area (Seoul, Gyeonggi, Daejeon, Busan) from June 1, 2016 to August 30, 2016, T - test and variance analysis (ANOVA), correlation analysis, analysis using the SPSS 19.0 program which is a statistical program of 260 parts (89.7%) answers excluding misrepresentation response questionnaire in response questionnaire, Multiple regression analysis was carried out.
이와 같은 연구절차에 따른 결론을 도출하였다.
We draw conclusions according to such research procedure.

첫째. 라인댄스 동호인의 개인적 특성에 따른 참여동기, 고객만족, 재구매의도의 차이에서는 성별은 참여동기에서 여성들이, 결혼여부는 고객만족에서 미혼이, 연령은 참여동기에서 40대 이상이, 고객만족은 40대 이하가, 직업유무는 무직이 참여동기에서 높게 나타나 유의미한 차이가 나타났다.
first. Line dance Participation motivation according to personal characteristics like favorite, customer satisfaction, repeater''s difference, women from marriage motivation, whether marriage or not, unmarried with customer satisfaction degree, age from participation motivation 40 or more from participation motivation However, the degree of customer satisfaction was below forty generations, and the presence or absence of occupation was very significant due to unemployed motivation for participation and a significant difference was recognized.

둘째. 라인댄스 동호인의 참여동기와 고객만족간의 상관관계에서는 유의미한 상관관계가 나타났다.
second. A significant correlation was found between the correlation between participation motivation like line dance and customer satisfaction.

셋째. 라인댄스 동호인의 참여동기와 고객만족이 재구매의도에 미치는 영향은 참여동기의 운동에 대한 흥미와 고객만족의 프로그램만족이 재구매의도에 유의미한 영향을 미치는 것으로 나타났다.
Third. The influence of participation motivation and customer satisfaction of line dance similarity on repeater ''s degree has been found to be satisfactory for participation motivation motive exercise interest and program of customer satisfaction has a significant influence on every repeater.
라인댄스 동호인의 재구매 의도에서 동기유발은 운동 자체에 대한 흥미와 잘 구성된 프로그램이 그 원인을 규명함으로써, 참여동기의 중요성과 운동에 대한 흥미와 프로그램만족에 대한 관리의 필요성을 잘 설명하고 있다. Stimuli with a line dance intention like a repeater intention is an interest in the exercise itself and a well-structured program, by investigating the cause, management of the importance of participation motivation and the interest in exercise and program satisfaction It explains necessity well. 따라서 프로그램 운영에 대한 진단과 참여자들이 원하는 것이 무엇인가를 진단하고, 그들이 흥미를 느낄 수 있는 프로그램을 운영 관리하여 라인댄스 동호인들의 참여동기와 고객만족도가 높을수록 재구매의도가 높고 유의미한 영향력이 미치는 것으로 볼 때, 라인댄스를 활성화 시킬 수 있도록 참여동기를 개인별 특성을 고려하여 동기부여를 할 수 있고, 고객만족도가 지속적으로 높일 수 있도록 다양한 서비스를 제공할 필요성을 강조하고자 한다. Therefore, diagnosis of program management and what they want is what they want, manage and manage the program they can feel interested, the higher the participation motivation like line dancing and customer satisfaction is, the more repeaters It is possible to stimulate participation motivation in consideration of personal characteristics so that line dance can be activated when it sees that there is a significant and significant influence of customer satisfaction degree continued We want to emphasize the need to provide various services in order to improve it.

This study has an objective to analyze considering the influence on participation like line dancing like customer satisfaction and the degree of repeater, considering the shape where the necessity of service is diversified and segmented, the sustainable development of line dance We analyze the motivation of participation of sports participants in sports activities and can clarify the relationship between customer satisfaction level and repeater Research need and expansion of base line dance and line dance activation scheme It aims to provide empirical data to explore.
This study targeted 300 people with a total of 300 people registered at the Country Line Dance Association for the Tokyo metropolitan area (Seoul, Gyeonggi, Daejeon, Busan) from June 1, 2016 to August 30, 2016, T - test and variance analysis (ANOVA), correlation analysis, analysis using the SPSS 19.0 program which is a statistical program of 260 parts (89.7%) answers excluding misrepresentation response questionnaire in response questionnaire, Multiple regression analysis was carried out.
We draw conclusions according to such research procedure.

First. Line dance Participation motivation according to personal characteristics like favorite, customer satisfaction, repeater''s difference, women from marriage motivation, whether marriage or not, unmarried with customer satisfaction degree, age from participation motivation 40 or more from participation motivation However, the degree of customer satisfaction was below forty generations, and the presence or absence of occupation was very significant due to unemployed motivation for participation and a significant difference was recognized.

Second. A significant correlation was found between the correlation between participation motivation like line dance and customer satisfaction.

Third. The influence of participation motivation and customer satisfaction of line dance similarity on repeater ''s degree has been found to be satisfactory for participation motivation motive exercise interest and program of customer satisfaction has a significant influence on every repeater.
Stimuli with a line dance intention like a repeater intention is an interest in the exercise itself and a well-structured program, by investigating the cause, management of the importance of participation motivation and the interest in exercise and program satisfaction It explains necessity well. therefore, diagnosis of program management and what they want is what they want, manage and manage the program they can feel interested, the higher the participation motivation like line dancing and customer satisfaction is, the more repeaters It is possible to stimulate participation motivation in consideration of personal characteristics so that line dance can be activated when it sees that there is a significant and significant influence of customer satisfaction degree continued We want to emphasize the need to provide various services in order to improve it.

목차

목 차
Ⅰ. 서론 1
1. 연구의 필요성 1
2. 연구목적 7
3. 연구가설 7
4. 연구모형 8
5. 연구의 제한점 9
6. 용어의 정의 9
Ⅱ. 이론적 배경 12
1. 라인댄스 12
2. 참여동기 22
3. 고객만족 27
4. 재구매의도 33
5. 선행연구고찰 35
1) 참여동기와 고객만족에 관한 연구 35
2) 참여동기와 재구매의도에 관한 연구 36
Ⅲ. 연구방법 38
1. 연구대상 38
2. 측정도구 40
1) 설문지 구성 40
2) 요인분석 및 타당도 검증 42
3. 자료처리 45
Ⅳ. 분석결과 47
1. 개인특성에 따른 참여인식 차이분석 47
2. 변수 간 다중회기분석 55
3. 재구매의도에 관한 다중회기 분석 57
4. 논의 60
Ⅴ. 결론 62
참고문헌 64
부 록 72
ABSTRACT 77

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