본 연구의 궁극적인 연구목적은 경기도에 권역별 기초연합형 특별지방자치단체의 도입방안 중에서 제일 중요한 기준인 특별지방자치단체의 기능과 사무를 제시하는 것이다. 이러한 연구목적을 달성하기 위해, 본 연구에서는 기초연합형 특별지방자치단체에 관한 이론적 논의와 외국사례를 분석하였다. 그리고 기초연합형 특별지방자치단체의 선행연구 검토를 통해 연구분석틀을 설정하였다. 이러한 연구분석틀을 동해, 접경지역권 등 4대 권역별로 기초자치단체 연합형 특별지방자치단체의 기능과 사무를 제시하였다. 첫째, 접경지역권 특별지방자치단체의 경우, 우선 접경지역권의 비전과 전략의 검토결과, 특별지방자치단체의 주요 도입기능은 ① 남북교류 협력기능, ② 지역개발기능, ③ 지역경제활성화 기능, ④ 문화 및 관광기능, ⑤ 환경(생태 및 환경보호)기능, ⑥ 재해방지기능 등 6개 기능으로 나타났다. 그리고 중앙정부와 경기도의 사무 중 접경지역권 특별지방자치단체에 도입이 가능한 기능과 사무는 ① 접경지역발전 종합계획 기능, ② 주한미군 공여구역 주변 발전 종합계획 기능, ③ 남북교류협력기능, ④ DMZ 보전 · 관리계획 및 실행 기능, ⑤ 한탄강 보전 및 관리계획 및 실행 기능, ⑥ 임진강 보전 및 관리계획 및 실행기능, ⑦ 한강하구 평화적 활용계획 기능 등 7개 기능으로 나타났다. 둘째, 경기만권 특별지방자치단체의 경우, 우선 경기만권의 비전과 전략의 검토결과, 특별지방자치단체의 주요 도입기능은 ① 경제자유구역 자율성 확대, ② 혁신 · 중소기업 특화형 R&D 및 실증 · 시범단지 조성, ③ 친환경 스마트항만 클러스터 조성, ④ 교통수단간 복합수송체계 구축 등 4개 기능으로 나타났다. 그리고 중앙정부와 경기도의 사무 중 경기만권 특별지방자치단체에 도입이 가능한 기능과 사무는 ① 신재생에너지, ② 소재 · 부품사업, ③ 수소경제, ④ 평택항만물류, ⑤ 마리나 항만 · 수중레져, ⑥ 전자상거래 · 물류센터, ⑦ 철도 및 도로네트워크, ⑧ 대중교통 이용편의, ⑨ 해외항만도시 협력 등 9개 기능으로 나타났다. 셋째, 팔당상수원권 특별지방자치단체의 경우, 우선 팔당상수원권의 비전과 전략의 검토결과, 특별지방자치단체의 주요 도입기능은 ① 환경규제 개선 및 수질개선, ② 환경기초시설 설치· 운영·관리, ③ 환경오염배출시설관리 등 3개 기능으로 나타났다. 그리고 중앙정부와 경기도의 사무 중 팔당상수원권 특별지방자치단체에 도입이 가능한 기능과 사무는 ① 물환경관리계획, ② 오염총량관리, ③ 토지매수 및 수변구역 관리, ④ 상수원보호 구역 관리, ⑤ 수질측정망 설치 및 수질의 상시측정, ⑥ 수생태 현황 조사 및 건강성 평가, ⑦ 하천정비계획, ⑧ 수도정비계획, ⑨ 환경오염 배출시설 지도단속 등 9개 기능으로 나타났다. 넷째, 광교산 첨단벨트권 특별지방자치단체의 경우, 우선 광교산 첨단벨트권의 비전과 전략의 검토결과, 특별지방자치단체의 주요 도입기능은 ① 광역지역산업의 육성 지원, ② 광역지역경제의 육성 및 지원 기능, ③ 중소기업 육성, ④ 광역 취창업지원 기능 등 4개 기능으로 나타났다. 그리고 중앙정부와 경기도의 사무 중 경기만권 특별지방자치단체에 도입이 가능한 기능과 사무는 ① 고용정책, ② 근로자 직업능력개발 훈련 및 사업, ③ 근로 감독, ④ 중소기업 지원, ⑤ 여성기업 지원, ⑥ 산업단지 운영 및 관리, ⑦ 구인 구직 및 취업 알선 등 직업 안정, ⑧ 근로자 직업능력개발훈련, ⑨ 남녀고용평등과 일가정 양립지원 등 9개 기능으로 나타났다. 이와 같은 4대 권역별 기초연합형 특별지방자치단체가 성공적으로 설립되기 위해서는, 첫째, 기초연합형 특별지방자치단체 설립의 법적인 토대인 지방자치법 전부개정안의 통과를 위해 경기도와 시군은 노력을 해야 한다. 둘째, 기초연합합형 특별지방자치단체를 설립하기 위해서는 권역별 시장과 군수 간에 협의와 MOU 체결할 필요가 있다. 셋째, 권역별 주민의 공감대 형성을 위한 ‘기초연합형 특별지방자치단체의 설립 추진위원회’ 구성이 긴요하다. 끝으로, 권역별 기초연합형 특별지방자치단체의 기능 강화를 위해, 국도․하천과 환경분야 등 다양한 분야의 중앙부처 특별지방행정기관의 권한 이관을 위한 연구와 정책추진 노력이 필요하다.
The ultimate research objective of this study is to present the functions and affairs of the special self-government, which is the most important criterion among the plans to introduce basic alliance-type special self-government organizations by region in Gyeonggi-do. In order to achieve this research objective, this study analyzed theoretical discussions and foreign cases of basic coalition-type special self-government organizations. In addition, a framework for research analysis was established through the review of prior research conducted by the basic association type special self-government. For this research and analysis framework, the functions and affairs of the association-type special self-government organization were presented for each of the four regions, including the East Sea and the border area. First, in the case of special local governments in the transboundary area, first, as a result of reviewing the vision and strategy of the transboundary area, the main functions of the special localities are: ① Inter-Korean exchange and cooperation function, ② Regional development function, ③ Regional economy activation function, ④ Culture and tourism There are six functions: function, ⑤ environmental (ecology and environmental protection) function, and ⑥ disaster prevention function. And, among the affairs of the central government and Gyeonggi-do, the functions and offices that can be introduced to special local governments in the transboundary area are: ① a comprehensive plan for transboundary development, ② a comprehensive plan for development around the USFK donated area, ③ an inter-Korean exchange and cooperation function, and ④ DMZ preservation Management plan and execution function, ⑤ Hantan River conservation and management plan and execution function, ⑥ Imjin River conservation and management plan and execution function, and ⑦ Han River estuary peaceful utilization plan function. Second, in the case of the Gyeonggi-do special self-government, first of all, as a result of reviewing the vision and strategy of Gyeonggi-do, the main functions of the special self-government are: ① Expansion of autonomy in free economic zones, ② Innovative and SME-specific R&D and creation of demonstration and demonstration complexes, ③ The creation of an eco-friendly smart port cluster, and ④ the construction of a complex transportation system between means of transportation. Among the affairs of the central government and Gyeonggi Province, the functions and offices that can be introduced to the Gyeonggi Bay Area Special Authority are ① new and renewable energy, ② material and parts business, ③ hydrogen economy, ④ Pyeongtaek port logistics, ⑤ marina port and underwater leisure, ⑥ electronic It was found in 9 functions, including commerce and logistics center, ⑦ railroad and road network, ⑧ convenience of public transportation, and ⑨ cooperation with overseas port cities. Third, in the case of a special municipality in the Paldang water supply area, first of all, as a result of reviewing the vision and strategy of the Paldang water service area, the main functions of the special municipality are ① improving environmental regulations and improving water quality, ② installing, operating, and managing basic environmental facilities, ③ It appeared in three functions, including environmental pollution emission facility management. And, among the affairs of the central government and Gyeonggi-do, the functions and offices that can be introduced to the Paldang Water Supply Area Special Self-Governing Organization are ① Water Environment Management Plan, ② Total Pollution Volume Management, ③ Land Purchase and Waterfront Area Management, ④ Water Supply Protection Area Management, ⑤ Water Quality Monitoring Network There are nine functions, including installation and constant measurement of water quality, ⑥ aquatic ecosystem status survey and health evaluation, ⑦ river maintenance plan, ⑧ water supply maintenance plan, and ⑨ guidance and enforcement of environmental pollution discharge facilities. Fourth, in the case of special governments in the Gwanggyosan high-tech belt area, first of all, as a result of reviewing the vision and strategy of the Gwanggyosan high-tech belt area, the main functions of the special local governments are: ① support for the promotion of regional industries, ② functions for fostering and supporting the regional economy , ③ small and medium-sized enterprises fostering, and ④ wide area employment support function. And, among the affairs of the central government and Gyeonggi Province, the functions and office work that can be introduced to the Gyeonggi-do special self-governing organization are: ① employment policy, ② training and project for vocational competency development for workers, ③ labor supervision, ④ support for SMEs, ⑤ support for women"s enterprises, ⑥ industrial complexes Operation and management, ⑦ job security such as job search and job placement, ⑧ training for vocational competency development for workers, and ⑨ gender equality of employment and support for work family balance. In order to successfully establish the basic coalition-type special self-government organization for each of the four regions, first, Gyeonggi-do and municipalities must make efforts to pass the whole amendment bill of the Local Autonomy Act, which is the legal basis for the establishment of the basic coalition type special government. Second, in order to establish a basic coalition-type special self-governing organization, it is necessary to negotiate and conclude an MOU between the mayors and counties of each region. Third, it is imperative to form a “basic coalition-type special self-government establishment promotion committee” to form a consensus among residents by region. Finally, in order to reinforce the functions of the basic coalition-type special self-governing bodies for each region, research and policy promotion efforts are needed to transfer the authority of special local administrative agencies in various fields such as national highways, rivers and environment.