메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
김하은 (부경대학교) 강버들 (부경대학교)
저널정보
한국수산해양교육학회 수산해양교육연구 수산해양교육연구 제32권 제1호(통권 제103호)
발행연도
2020.2
수록면
99 - 108 (10page)
DOI
10.13000/JFMSE.2020.2.32.1.99

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

이 논문의 연구 히스토리 (2)

초록· 키워드

오류제보하기
The purpose of this paper is to analyze the actual condition of NCS-based curriculum in refrigeration of fisheries and marine field. To this end, the curriculums among the three schools was compared and analyzed. In addition, a focus group interview was conducted on five refrigeration teachers and analyzed using the Giorgi method. The results of the study were as follows. First, the schools of the present study successfully organized occupation and life subjects and allocated a lot of time to practical classes. Second, the problems of operating the NCS-based curriculum were classified into curriculum, evaluation, teacher competence, and policy of Ministry of Education. While most of participants negatively perceived the organization and operation of curriculum, level of competence unit or learning module, and difference between the existing curriculum and NCS-based curriculum, they showed a positive attitude toward the evaluation by performance evaluation only. In addition, they recognized the need for training on the teacher"s competence. In the aspects of government support, they perceived to need organizing class research community at the national level, supplying more teachers, decreasing busywork, and securing equipment required in class.

목차

Abstract
Ⅰ. 서론
Ⅱ. 이론적 배경
Ⅲ. 연구 방법
Ⅳ. 결과 및 논의
Ⅴ. 결론 및 제언
References

참고문헌 (15)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2020-454-000353373