메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
김지영 (한양대학교)
저널정보
한국근현대미술사학회 한국근현대미술사학 한국근현대미술사학 제38집
발행연도
2019.12
수록면
319 - 342 (24page)
DOI
10.46834/jkmcah.2019.12.38.319

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
Hideo Manabe(Korean name Jong-nam Kim, 1914-1986) was born in Korea and studied oil painting in Japan during the prewar period. He belongs to the first generation of Korean-Japanese(Zainichi), or Koreans who remained in Japan after the Second World War. Even though Manabe was one of only few korean students who were painting surrealism style works and therefore an important figure for modern Korean art history, little is known about him and his art. In order to fill this lacuna, in my paper I will present primary sources related to Manabe’s life and work. Moreover, I will explore the relationship between his artistic practice and his identity as a Korean-Japanese living in postwar Japan. I argue that Manabe was an avant-garde artist, who among Korean artists, was most engaged in surrealist painting, yet identified himself more as Japanese rather than Korean. My paper aims to contribute to the overall understanding of Korean-Japanese(zainichi) artists, who are part of Japanese society as well as of modern and contemporary Korean art history.

목차

Ⅰ. 서론
Ⅱ. 생애: ‘김종남’에서 ‘가네코 히데오’를 거쳐 ‘마나베 히데오’로
Ⅲ. 일본의 초현실주의 회화에서 마나베
Ⅳ. 조선화단의 초현실주의 회화
Ⅴ. 소수의 조선인 초현실주의 화가의 한 사람으로서
Ⅵ. 마나베 히데오의 정체성
Ⅶ. 결론
참고문헌
ABSTRACT

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2020-605-000262321