2015 개정 초등 음악과 교육과정에서는 국악의 생활화를 강조하고 있다. 이에 본 연구는 올해부터 새롭게 쓰이는 3~4학년군 음악교과서 가운데 4학년 9종(㈜금성출판사, 동아출판, ㈜미래엔, 비상교육, 음악과생활, 와이비엠, 지학사, 천재교과서, 천재교육) 음악교과서를 연구 범위로 설정하여, 2015 초등 음악과 교육과정의 생활화 영역에서 제시하고 있는 ‘생활 속의 국악’ 내용이 교과서에서 어떻게 구현되는지 고찰해 보는 것을 목적으로 한다. 이에 따른 연구 내용은 2015 개정 초등 음악과 교육과정의 생활화 영역에 나타난 ‘생활 속의 국악’ 관련 내용을 살펴보았고, 이러한 교육과정의 내용들을 토대로 실제 초등 4학년 9종 음악교과서의 ‘생활 속의 국악’ 내용을 분석하였는데, 구체적인 연구 방법은 ‘생활 속의 국악’ 관련 내용이 수록된 단원의 현황을 살펴본 후, 단원별 학습목표, 관련 제재곡 및 악보제시 방식, 관련 학습활동, 관련 사진 및 삽화 등을 살펴보았다. 본 연구의 결과를 요약하면 첫째, 2015 개정 교육과정은 2009 개정 교육과정에 비해 국악의 생활화를 강조하고 있는 것을 확인 할 수 있었고, 특히 국악의 가치를 보다 더 인식할 수 있도록 학교급 별로 차별화 된 내용 요소를 제시하고 있는데, 3~4학년군에서는 ‘생활 속의 국악’을 구체적으로 명시하고 있다. 둘째, 실제 초등 4학년 9종 음악교과서의 ‘생활 속의 국악’ 내용을 살펴본 결과, 9개의 모든 음악교과서에서 관련 단원을 수록하고 있었고, 각 출판사마다 1개에서 3개까지 단원을 구성하고 있는 것으로 나타났다. 단원별 학습목표는 2015 개정 교육과정의 생활화 영역에 대한 성취기준인 ‘생활 속에서 활용되고 있는 국악을 찾아 발표한다.’의 내용을 그대로 반영하거나 성취기준의 문장을 그대로 구현하지는 않았지만 국악을 일상생활에서 활용하는 내용과 관련된 학습목표를 대부분 제시하고 있었다. 관련 제재곡과 악보제시방식은 대부분 악보 없이 제목으로만 제재곡을 소개하는 경우가 가장 많았고, 그밖에 오선보, 가락선 악보, 그림 악보를 통해 제재곡을 수록하고 있는 것으로 나타났다. 학습활동은 노동, 의식, 놀이와 관련된 ‘생활 속의 국악’ 내용 중 노동과 관련된 학습활동 제시가 가장 많은 것을 확인하였다. 관련 사진 및 삽화는 대부분의 교과서가 실제 장면을 나타낸 사진보다는 삽화나 그림 등으로 관련 단원의 내용을 구성하고 있는 것으로 나타났다.
The 2015 revised curriculum of elementary school music education emphasizes the familiarization of Korean Traditional Music. Therefore this study has chosen 9 4th grade music textbooks (Geumsung Publishing, Dong-A Publishing, Morae N Co. Ltd., Visang Education, Music and Life, YBM, Jihaksa Publishing Co. Ltd., Chunjae Education Inc. and Chunjae Textbooks) that are newly put to use from this year as the research subject among 3rd to 4th grade music textbooks, in order to analyze how ‘Korean Traditional Music on Everyday Life’ section that is presented in the familiarization part of 2015 revised elementary school music curriculum is realized in textbooks. The objective of the study was to analyze the related contents of ‘Korean traditional Music in Everyday Life’ which is in the familiarization section of 2015 revised elementary school music curriculum. The objective was accomplished through the content analysis of ‘Korean traditional Music in Everyday Life’ parts of 9 different music textbooks for 4th graders. In detail, the chapters of the textbooks were sorted so that the ones with ‘Korean traditional Music in Everyday Life’ were selected. Such chapters were analyzed in terms of how their lesson objectives, related songs and presentation of music scores, learning activities, related pictures and illustrations are presented. The results of the study based on such research contents and methods are as follows. First, it was verified that the 2015 revised curriculum emphasizes the familiarization of Korean Traditional Music than 2009 revised curriculum. The 2015 revised curriculum presents differentiated contents factor according to different school grades in order for the students to recognize the value of Korean Traditional Music: in 3rd to 4th grade, ‘Korean Traditional Music in Everyday Life’ is specifically stated. Second, by analyzing the contents of ‘Korean traditional Music in Everyday Life’ sections of 9 music textbooks for 4th grade elementary school students, all 9 textbooks included related chapters while the number of chapters including such section varied across publishing companies. Most of the lesson objectives for such chapters either directly reflects the achievement standards of the familiarization part of 2015 revised curriculum: ‘search and present about Korean Traditional Music that can be found in our everyday life’, or present related objectives that ask students to apply Korean Traditional Music in their everyday lives with different wording. It was also found through the analysis that related songs were introduced with only the titles of such songs without their music scores while some songs were presented with staff notations or Garakseon scores. Among learning activities of work, play and ceremony, the most frequently presented learning activity in ‘Korean Traditional Music in Everyday Life’ was work-related activities. in terms of related pictures and illustrations, most of the textbooks included illustrations or paintings of chapter contents instead of including pictures of real life scenes.