도착관리기법은 항공기의 도착순서와 시기를 미연에 결정해 항공교통관제사의 업무량을 줄이고 효율적인 항공교통흐름의 관리를 가능하게 하는 도구이다. 따라서 도착관리기법은 의사결정지원도구로써 이용자인 항공교통관제사에 대한 인적요인을 고려한 업무조언을 할 수 있어야 한다. 본 논문은 과거 항적자료 분석을 통하여 항공교통관제사의 합류지점에서의 항공기간 순서결정 예측 모형을 개발하였다. 항공기간 속도차와 공역 진입 시간차에 따라 항공교통관제사가 어떻게 항공기간 순서를 결정하였는지에 대한 통계분석을 진행하였다. 로지스틱 회귀분석을 이용해 두 항로간의 합류지점에서의 순서결정 예측모형을 제안하였으며, 실제 데이터와의 비교를 통하여 그 유용성을 검증하였다.
Arrival Management is a tool which provides efficient flow of traffic and reduces ATC workload by determining aircraft"s sequence and schedules while they are in cruise phase. As a decision support tool, Arrival Management should advise on air traffic control service based on the understanding of human factor of its user, air traffic controller. This paper proposed prediction model for air traffic controller sequencing strategy by analyzing the historical trajectory data. Statistical analysis is used to find how air traffic controller decides the sequence of aircraft using the speed difference and the airspace entering time difference of aircraft. Logistic regression was applied for the proposed model and its performance was demonstrated through the comparison of the real operational data.