우리나라는 1996년 국내 유통시장 개방, 1998년 IMF 경제위기, 2008년 금융 위기, 2020년 COVID-19로 서민경제에 위기가 닥쳤다. 우리나라의 경제구조는 위기극복을 위한 성장, 국내시장의 개방, 대기업 중심 의 글로벌시장에 초점을 두어 상대적으로 전통상권과 소상공인들이 소외되는 상황이었다. 정부는 침체된 서민경제를 살리고 지역경제 활성화 비전을 제시하 고 지역과 시민에게 더욱 경제적인 업적을 어필할 필요도 있었다. 그리고 우리 나라의 국내외 상업적 환경이 바뀌고 시민이 요구하는 도시와 지역에 대한 관 심이 높아지면서 다양한 분야와 지역 특색에 맞춘 개발전략들이 만들어졌다. 우 리나라의 사회경제적 변화와 유통환경의 구조적 변화는 소비자와 소상공인, 전 통시장을 비롯한 구도심 상권에 많은 영향을 미쳤다. 그래서 전통시장을 기반으 로 하는 상권에 대한 정책과 소상공인에 대한 대응방안이 필요하게 되었다. 그 어느 때보다 변화의 속도가 빠르고 다양하게 진행되고 있다는 점에서 국가 적·정책적 대응이 시급하다고 보았다. 본 연구는 전통시장에 대하여 정부나 지방자치단체가 재정지원 정책을 시 행하고 얼마만큼 성과와 만족도가 있었느냐를 측정하는 것이다. 데이터 분석 뿐만 아니라 다양한 사례도 현장방문과 문헌조사를 통해 보완을 하였다. 재정 지원사업은 사업별로 차이는 있으나 만족도가 높게 나타났으며 상인들과 소 비자 모두 긍정적이었다. 무엇보다 중요한 것은 다양한 재정지원사업을 통하 여 국내외 우수 모델을 도입하고 이를 해당 전통시장에 맞게 시행함으로써 효과적으로 추진되는 경향을 보였다는 것이다. 재정지원이 단지 시설만의 개 선이 아니라 경영과 마케팅으로도 이어져 한단계 높은 발전을 보였다. 이러한 정책으로 인하여 연구가 활성화 되고 재정지원의 방향을 효과적으로 이어진 다. 재정지원은 지속적으로 이루어져야 하고 사업별로 연속성을 가지고 추진 해야 사업의 완성도를 높일 수 있다. 다만 전통시장 지원사업의 재정은 소모 성이라는 인식이 강하고 가시적이고 내세울만한 성과가 나타나지 않는다는 단점도 있다. 이러한 점을 극복하는 것이 보다 한차원 높은 정책을 개발하여 시행하는 것이다. 정책적 시사점에서 언급한 것처럼 사회·경제적 변화를 수 용하고 우수 모델을 도입하는 것도 고려해야 한다. 이렇게 진행된 지원사업은 사업계획의 다양성에 따라 사업을 시행한 이해당사자 사이에서 사업평가의 시각을 달리하는 경우가 많다. 만족도조사에 나타난 객관적 지표이외에 주관 적 관점이 개입되어 사업의 연속성과 사후 다른 공모사업에도 영향을 미친다. 사업의 다양성과 차별성, 사업별로 시행과정의 차이로 인해 만족도의 차이는 있지만 지원사업의 효과는 긍정적으로 나타난다. 전통시장을 포함하는 구도심 상권과 지역의 한계를 벗어나서 주변으로 파 급되는 경제적 효과는 큰 성과로 간주된다. 전통시장의 활성화는 민생경제 버 팀목으로서 역할을 하고 지역경제 활성화에 직접적인 영향을 끼치며 도시와 상권의 지속적인 경쟁력을 갖게 하는 중요한 정책적 수단이다.
In Korea, the economy of the working class faced a crisis due to the opening of the domestic distribution market in 1996, the IMF economic crisis in 1998, the financial crisis in 2008, and COVID-19 in 2020. Korea''s economic structure focused on growth to overcome crises, opening up the domestic market, and the global market centered on large enterprises, which left traditional commercial areas and small business owners relatively marginalized. It was also necessary for the government to revive the stagnant economy of the common people, present a vision to revitalize the local economy, and appeal to the locals and citizens for more economical achievements. The social and economic changes in Korea and structural changes in the distribution environment have had a great impact on consumers, small business owners, and the old downtown commercial area, including traditional markets. Therefore, policies for commercial areas based on traditional markets and countermeasures against small business owners became necessary. As the pace of change is faster and more diverse than ever, it is considered that a national and policy response is urgent. This study is to measure how much performance and satisfaction the government or local governments have implemented financial support policies for traditional markets. In addition to data analysis, various cases were supplemented through field visits and literature surveys. Although there were differences by business, the financial support project showed high satisfaction, and both merchants and consumers were positive. Most importantly, it showed a tendency to be effectively promoted by introducing excellent domestic and foreign models through various financial support projects and implementing them in accordance with the relevant traditional markets. Financial support not only improved facilities, but also led to management and marketing, showing a notch higher development. This policy activates research and effectively guides the direction of financial support. Financial support must be continuously provided and the project completion can be improved only when it is carried out with continuity for each project. However, the traditional market support project has a strong perception that the finances are expendable, and there are also disadvantages in that it does not produce visible and worthy results. Overcoming these points is to develop and implement a higher level policy. As mentioned in the policy implications, accommodating social and economic changes and introducing a good model should also be considered. Support projects conducted in this way often have different perspectives on project evaluation among stakeholders who implemented the project according to the diversity of project plans. In addition to the objective indicators shown in the satisfaction survey, a subjective perspective is involved, which affects the continuity of the project and other public offering projects. Although there is a difference in satisfaction due to the diversity and differentiation of the projects and the difference in the implementation process for each project, the effect of the support project is positive. The economic effect that ripples out of the old downtown commercial area including traditional markets and the surrounding area is considered a great achievement. The revitalization of traditional markets is an important policy tool that serves as a support for the people''s livelihood economy, directly affects the revitalization of the local economy, and keeps cities and commercial districts competitive.
목차
제1장 서론1제1절 연구의 배경과 목적 11. 연구의 배경 12. 연구의 목적 2제2절 연구의 범위와 방법 4제2장 이론적 고찰 5제1절 논리모형에 관한 이론적 고찰 51. 개념과 의의 52. 구성요소 73. 성과관리와 논리모형 9제2절 전통상권 지원정책 121. 전통시장 개념과 의의 122. 주요현황과 정책요소 153. 전통시장 지원정책의 성과 184. 상업경제 거버넌스 구축 205. 지원정책의 환경 변화 22제3절 경기도 전통시장 지원정책 현황 261. 전통시장 지원정책과 선호도 262. 전통시장을 활용한 상권진흥정책 303. 청년 유입에 대한 지원정책 394. 온라인의 급성장에 대한 지원정책 425. 지역화폐를 통한 전통시장 활성화 486. 선행연구의 한계 54제4절 본 연구의 분석틀 54제3장 성과 분석 61제1절 산출 측면 61제2절 초기결과 측면 691. 쇼핑환경 개선 및 다양한 편의 제공 692. 경영마케팅 개선 703. 주차환경 개선 714. 시설 개선 72제3절 중간결과 측면 741. 편리성 증가 742. 소비자 이용 증가 763. 이용 만족도 증가 784. 지원사업 만족도 80제4절 최종결과 측면 821. 재방문율 증가 822. 매출액 증가 833. 고용 증가 854. 전통시장과 구도심 주변상권 활력제고 89제4장 결론 95제1절 연구결과의 요약 95제2절 연구의 시사점 100제3절 연구의 한계 103참고문헌 105설문서 111