본 연구는 예비보육교사를 대상으로 자신이 인식한 실습지도교사의 전문성과 교직 희망 동기를 탐색하고 이들 간의 관계를 살펴보고자 하였다. 연구 대상은 서울, 경기, 인천, 충남, 대전에 위치한 2년제 및 4년제 대학 총 13개 대학의 아동·보육학 관련 학과에 재학 중인 예비보육교사 399명이었다. 예비보육교사가 인식하고 있는 실습지도교사의 전문성을 측정하기 위하여 Holbert(2010)가 개발한 평정 척도(Student Teachers’ Perceptions of Cooperating Teachers as Teacher Educators)를 본 연구자가 번역 및 수정하여 사용하였다. 교직 희망 동기는 Watt와 Richardson(2007)의 평정 척도(FIT-Choice Scale: Factors Influencing Teaching Choice Scale)의 해당 부분을 번역, 수정하여 사용하였다. 설문지는 연구자가 대학에 직접 방문하거나 우편을 통하여 배부한 뒤 회수하였다. 이후 수집된 자료는 연구 문제에 따라 일원변량분석 및 사후 검증, t 검증으로 분석하였으며 편상관계수를 산출하였다. 본 연구를 통해 얻은 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 예비보육교사가 인식한 실습지도교사의 전문성은 실습을 했던 어린이집의 기관 유형, 학제에 따라 유의미한 차이가 있었으며 해당 실습 학급에 따라서는 유의미한 차이가 나타나지 않았다. 기관 유형의 하위 범주별로 살펴보면 직장 어린이집 교사가 민간이나 국공립·법인 어린이집 교사에 비해 상대적으로 전문적인 교수법을 보이고 있었으며, 타인과 협력적인 태도를 보여주고 실습생이 반성적 사고를 할 수 있도록 장려하는 측면에서 전문성 인식이 높았으나 민간 어린이집 교사의 경우 가장 낮은 전문성 인식을 보였다. 또한 학제에 따라 살펴보면, 실습지도교사가 전문적으로 우수한 교수법과 타인과 협력적인 태도를 유지하는 것을 보여주며 반성적 사고 및 실습에서의 여러 활동들을 장려하는 데 있어 4년제 대학의 예비보육교사들의 인식이 2년제 대학 학생들보다 더 높았다. 이에 비해 영아반, 유아반의 실습 해당 학급에 따라서는 유의미한 차이가 나타나지 않았다. 둘째, 예비보육교사의 교직 희망 동기는 학제에 따라 유의미한 차이가 있었다. 즉, 아동이나 교직에 대한 개인적 선호도와 자신의 역량에 대한 신념, 아동과 사회에 기여하고자 하는 개인적 의지에 근거한 능동적 동기는 4년제 학생이 2년제 학생보다 더 높았다. 반면 주변 사람들로부터의 영향에 의해 교직을 선택하고자 하는 수동적 동기는 2년제 대학생들이 상대적으로 더 높았다. 셋째, 실습지도교사의 전문성에 대해 높게 인식한 예비보육교사일수록 교직 희망 동기가 높았다. 예비교사에게 교사가 전문적인 교수법을 보여주며, 반성적 사고를 촉진하였다고 인식할수록, 실습 활동을 장려하고 타인과 협력적인 태도를 보이며 수업에서 다양한 매체를 사용할수록, 그리고 지도교사가 궁극적으로 실습 과정의 질을 향상하는데 기여하였다고 예비보육교사가 인식할수록 이들의 교직 희망 동기가 높았다. 결론적으로, 예비보육교사가 인식한 실습지도교사의 전문성은 실습한 기관의 유형과 학제별로 차이가 유의미하고 교직 희망 동기와 관련이 있다.
The purpose of this study is to examine the relationship between student teachers’ perceptions on cooperating teacher''s professionalism and motivation to become a teacher. The participants were 399 student teachers, studying child care and education at two-year or four-year colleges in Seoul, Gyeonggi, Incheon, South Chungcheong, Daejeon area. This study measured student teachers’ perceptions on their cooperating teacher''s professionalism with Student Teachers’ Perceptions of Cooperating Teachers as Teacher Educators(Holbert, 2010) and measured student teachers'' motivation to become a teacher with Factors Influencing Teaching Choice Scale(FIT-Choice Scale; Watt & Richardson, 2007). Data were analyzed using descriptive analysis, t-test, and partial-correlation analyses. The findings of this study are first, there was a significant difference in student teachers’ perceptions on cooperating teacher''s professionalism by the type of child care centers and education system. Teachers in workplace-based child care centers were recognized to show better modeling of professional teaching method, cooperative attitude to others, and encouragement of student teacher’s reflective thinking. However, teachers in private child care centers were recognized to have the lowest professionalism. Also, student teachers from 4-year colleges recognized their cooperating teachers present better modeling of professionalism in teaching method, cooperative attitude to others, encouragement of student teacher''s reflective thinking and experience of various teaching activities. However, there was no significant difference in student teachers’ perceptions on cooperating teacher''s professionalism by class. Second, there was significant difference in student teachers’ motivation to become a teacher by the type of students'' education system. Student teachers’ active motivation based on personal preference for children or teaching, teaching ability, willingness to dedicate to children and society was significantly higher in 4-year college groups. In contrast, passive motivation based on influence from others was higher in 2-year college groups. Third, student teachers’ perceptions on their cooperating teacher''s professionalism were correlated with their motivation to become a teacher. Student teachers who perceived their cooperating teacher''s good modeling of professional teaching method, encouragement of reflective thinking and teaching activities, showing better collaborative attitude to others, using technologies in class, dedication to cooperating teaching have higher motivation to become a teacher. In conclusion, this study suggests that student teachers’ perceptions on cooperating teacher''s professionalism is significantly different from the type of child care centers or of educational systems and is related with motivation to become a teacher.