본 연구의 목적은 글자꼴과 색상사이에 미각을 연상하는 교차양상이 존재한다는 사실 확인을 통해 한글꼴 색상 디자인에 도움이 될 시사점을 마련하는 것이다. 글자꼴의 색상과 미각 사이의 교차양상의 심상이라는 현상을 바탕으로 글자꼴 색상에서 연상되는 미각의 강도를 알아보는 실증연구를 진행하였다. 연구방법으로는 형태, 미각, 글꼴의 교차양상 상호작용을 구분하여 문헌연구와 선행연구를 통하여 근거를 고찰한다. 실증연구는 글꼴 36종류(글꼴 4종×색상 9종)에 따른 맛 5종(단맛, 짠맛, 신맛, 쓴맛, 매운맛)의 미각 강도 차이를 7점 리커트 척도를 통해 설문 조사를 진행하고 결과를 도출하였다. 실증연구 결과 ①글자꼴 색상기준에 따라 차이가 있다는 유의한 결과가 나왔다. 핑크색, 주황색-둥근 글꼴(B)이 단맛, 빨간색-각진 글꼴(C)-짠맛, 회색-뾰족한 글꼴(D)-쓴맛, 노란색-뾰족한 글꼴(D)-신맛, 빨간색-뾰족한 글꼴(D)-매운맛의 강도가 가장 높고 짠맛도 강하게 나타났다. ②모든 9가지 색상 유형에서 둥근 글꼴(B)유형이 단맛이 강한 것으로 나타나 유의한 차이가 있었다. 뾰족한 글꼴(D)-짠맛, 쓴맛은 노랑을 제외한 8가지 색상에서 미각 차이가 있고 뾰족한 글꼴(D)이 쓴맛, 노랑, 갈색, 회색을 제외한 모두 뾰족한 글꼴(D)이 매운맛이 강하게 나타났다. ③글자꼴 형태를 제외한 색상에 따라 미각 차이가 있다는 유의한 차이가 있다. 핑크색이 단맛이 강하고 짠맛은 빨강이 강하며, 신맛은 노란색, 쓴맛은 갈색, 매운맛은 빨간색이 가장 강한 것으로 확인되었다. ④색상을 제외한 글자꼴 형태 유형에 따라 미각이 차이가 있다는 유의한 차이가 나왔는데 둥근 글꼴(B)-단맛이 매우 강하고 뾰족한 글꼴(D)-짠맛, 신맛, 쓴맛, 매운맛이 느껴졌다. 그중 매운맛이 가장 강하게 나타났다. 대표적으로 단맛-핑크색-둥근 글꼴(B), 신맛-노란색-뾰족한 글꼴(D),매운맛-빨간색-뾰족한 글꼴(D)과 같이 색상과 글자꼴 형태가 동일한 미각의 연상 작용이 일어날 때 확연하게 미각의 강도가 높아지는 것을 확인 할 수 있다. 글꼴색상-미각 사이의 교차양상 연구가 일차원적으로 식품패키지 디자인 개발에 쓰이고 마케팅 요소로 쓰이는 것이 아닌 한글꼴 디자인의 학문적이고 체계적 차원에서 기초적인 방향을 제시하는 가이드라인의 시초가 되기를 기대한다.
The purpose of this study is to provide helpful implications for hanguel colour design by confirming the existence of an intersectional aspect reminiscent of taste between fonts and colours. An empirical study was conducted to determine the intensity of taste associated with typeface colors. As a research method, the crossmodal correspondence between form, taste, and font is distinguished and the evidence is examined through literature research and previous research. The empirical study conducted a survey using a 7-point Likert scale to determine the difference in taste intensity of 5 flavors (sweet, salty, sour, bitter, and spicy) according to 36 types of typeface and reported the results. Derived. As a result of the empirical study, a significant result was found that there was a difference depending on the font color standard. Pink, orange - round font (B) - sweet, red - angular font (C) -salty, gray - pointed font (D) - bitter, yellow - pointed font (D) - sour, red - pointed font (D) - The intensity of the spicy flavor was the highest and the salty flavor was also strong. ②There was a significant difference among all 9 color types as the round font (B) type appeared to have a stronger sweetness. In all cases, the sharp font (D) had a strong spicy taste. ③There is a significant difference in taste depending on the color, excluding the font shape. It was confirmed that pink was the strongest for sweetness, red for salty, yellow for sour, brown for bitter, and red for spicy. ④A significant difference in taste was found depending on the type of font shape, excluding color. Round fonts (B) - had a very sweet taste, while sharp fonts (D) - had the strongest taste. Typically, when taste associations occur with the same color and font shape, such as sweet-pink-round font (B), sour taste-yellow-pointed font (D), and spicy-red-pointed font (D), the taste sensation is clearly evident. You can see that the intensity is increasing. We hope that the study of the intersection between font color and taste will be the beginning of a guideline that provides basic direction at an academic and systematic level for Korean font design, rather than being used one-dimensionally to develop food package design and as a marketing element.