본 연구는 관광지 유형에 따라 관광객이 관광지를 선택함에 있어 관광지 선택요인과 제약요인이어떠한 영향을 미치는 가에 대한 영향관계를 분석하여 효율적인 관광상품 개발을 위한 시사점을 제공하고자 한다.
연구의 대상은 최근 3년간 해외여행을 다녀온 만 19세 이상의 성인으로 규정하였고, 설문기간은2014년 4월 1일부터 4월 20일까지 실시하였다.
연구결과 첫째, 요인분석 결과 관광지 속성은 편의성, 지역성, 매력성, 활동성, 접근 및 친절성으로 구성되었으며 관광지 제약요인은 사회적, 심리적, 대인적, 개인능력, 내재적으로 구성되었다.
둘째, 중국은 관광지 속성 중 지역성과 매력성이 관광지 선택에 정(+)의 영향을 미치는 반면 관광지 제약 중 사회적제약이 관광지 선택에 부(-)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 동남아는 관광지 속성 중 매력성이 관광지 선택에 정(+)의 영향을, 관광지 제약 중 사회적제약이 관광지 선택에부(-)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 유럽은 관광지 속성 중 매력성이 관광지 선택에 정(+)의영향을, 관광지 제약 중 내재적 제약이 관광지 선택에 부(-)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 남태평양은 관광지 속성 중 매력성이 관광지 선택에 정(+)의 영향을, 관광지 제약 중 개인능력제약이관광지 선택에 부(-)의 영향을 미치는 것으로 나타났다.
This study presumes that there would be a boosting factor in selecting tourism destination aswell as constraints factor. The integrated model of including all these factors to show how a tourismdestination can be considered by tourists is introduced and empirically tested.
The enquetes survey has been made through the adults, who has made at least one overseastrip during last 3 years, at Incheon International airport. Total 350 enquetes wz`ere distributed, andamong 324 enquetes collected, 286 enquetes were actually used for this study.
The underlying dimensions of the attribute factors of tourism destination was, first, identifiedby factor analysis, where the resulting factors were convenience, localization, attraction, activeness,accessibility and kindness, while the constraint factors were consist of social, psychological, personalrelations, individual capability and immanent factors.
Second, according to the analysis result of influence in tourism spot selection from attributesand constraints of tourism spot, in China localization and attraction, among factors of attributes, gavepositive influence, while social constraint among constraints gave negative influence. In SE Asia theattraction factor among attributes gave positive influence, while social constraint gave negativeinfluence in selecting tourism spot.