이 연구의 목적은 가정위탁 당사자들의 입장에서 그들이 경험한 가정위탁 현상을 이해하려는 것이다. 이러한 목적을 달성하기 위해, 이 연구에서는 가정위탁과 관련된 당사자들을 대상으로 한 면접을 통해 자료를 수집하였으며, 질적 사례연구 접근을 활용하여 자료를 분석하였다. 연구결과는 가정위탁 유형(대리가정위탁, 친인척위탁, 일반가정위탁)과 당사자 집단(위탁부모, 위탁아동, 친부모)별 사례 간 분석 결과와 전체 가정위탁 당사자들의 경험을 관통하는 주제들을 발견하는 통합분석 결과로 구성되었다. 통합분석 결과로 나타난 주제는 ‘부모가 된다는 것 또는 자녀가 된다는 것’, ‘갑작스런 만남 또는 준비된 만남’, ‘끈을 붙잡기 또는 훌훌 털어버리기’, ‘힘들지만 괜찮아’, ‘보이지 않는 지원, 손에 잡히지 않는 도움, 듬성듬성한 지원체계’, ‘가정위탁. 누구를 위한, 무엇을 위한 제도인가?’ 등이었다. 이러한 연구결과에 근거하여, 가정위탁 당사자들의 복지 수준을 향상시키기 위해 고려해야 할 정책과 실천 지침들을 제언하였다.
The purpose of this study is to understand foster care experiences from the perspectives of stakeholders in foster care. In-depth interviews with foster care stakeholders were conducted and the data derived from the interviews were analyzed by qualitative research methods. Results of this study can be divided into three main categories: types of foster care(grandparent foster care, kinship foster care, non-kinship foster care), results from within-case analysis, and major themes from subject analysis. In the process, major themes were discovered in every case of foster care stakeholders. Such conceptions were “becoming foster parents or foster children”; “unexpected meeting or expected meetings”; “holding lines to get supports or putting aside”; “it is not easy, but endurable”; “invisible supports, uncatchable helps, poor support systems”; and “foster care, for who?, for what?”. Based on the results of the study, policy recommendations and practical guidelines are suggested in order to increase the level of welfare for stakeholders in foster care.