(연구배경 및 목적) 현대 디자인은 장르간의 경계가 사라지고, 타 분야의 학문 혹은 문화, 기술 등의 융합을 통해 기존에 볼 수 없었던 새로운 예술로 창조되고 있다. 본 논문에서는 이러한 패러다임의 변화에 따라 과학이론인 프렉탈을 텍스타일 디자인에 적용하여 새로운 텍스타일 디자인 방법과 사고를 모색 하고자 하였다. 프렉탈 이론은 자연과 과학의 융합으로 이로 인해 형성된 기하학적 패턴은 기존 것과 다른 새로운 조형패턴의 세계를 보여주고 있다. 이에 본 연구는 프렉탈 형태에서 보여 지는 프렉탈적 질서를 조형적 관찰을 통하여 체계적으로 분석, 파악하여 디자인의 프로세스로 활용하였다. 또한 이러한 프로세스를 디자인에 적용함으로써 프렉탈의 생성방식이 디자인으로 표현되는 과정을 보여주고 이를 통해 좀 더 논리적이고 다변화된 텍스타일 디자인 방법을 제시하는데 연구의 목적을 두고 있다. (연구방법) 연구 방법으로 먼저 문헌연구를 통해 프렉탈의 개념 및 조형 원리를 고찰하였고, 디자인의 시각적 부분에 적용할 수 있는 생성 알고리즘을 추출하였다. 생성 알고리즘은 어떠한 목적과 의도에 의해 선정된 기본개념이 형태구성의 단위가 되어 스케일링, 반복, 왜곡, 중첩을 거치며 자기유사성과 순환성을 가지고 무작위적으로 불규칙하게 반복, 확산되어 최종 형태를 생성하는 것이다. 이를 바탕으로 디자인 프로세스를 도출하였고, 포토샵(Adobe Phtoshop CS5)과 일러스트레이터(Adobe Illustrator CS6) 프로그램을 활용해 디자인에 적용하여 4점의 텍스타일 디자인을 개발하였다. (결과) 본 연구에서 개발한 텍스타일 디자인은 프렉탈의 생성 알고리즘을 적용함으로써 프렉탈의 특징인 무한한 미분과 관계하여 반복, 확장되며 패턴 디자인이라는 2차원의 표현공간에 새로운 형태와 조형성표현이라는 가능성을 제시하였다. 또한 방법론적인 측면에서 프렉탈 형태의 발생 원리를 응용한 디자인연구는 기본 개념이 같은 경우에도 생성 알고리즘이 다르면 형태는 전혀 다른 모양으로 도출됨을 알 수 있었다. 즉, 하나의 주제를 가지고 디자인을 무한히 확장해 나갈 수 있는 것이다. 디자인은 반복된 작업을 거치며 자연스럽게 프렉탈의 구조를 가지게 되고 마지막으로 다양한 제품에 활용될 수 있는 패턴 디자인으로 형상화되었다. 디자인은 완성된 개념을 담고 있는 것이 아니라 계속적으로 발전되어 가는 단계에 있다. (결론) 이러한 연구가 프렉탈을 적용한 텍스타일디자인 개발에 자료가 되어 이 분야에 관한 지속적인 연구가 이루어져 흥미로운 디자인 방향을 제시하고 질적 다양성을 추구할 수 있기를 기대한다.
(Background And Purpose)Modern design takes the path to creating new art which has never been seen before, while dismantling its boundary among genres and fuzing with other disciplines, culture or technology. With the paradigm shifts, this study aims to seek for new textile design models and thoughts by applying the fractal, a science theory. The fractal theory is a combination of science and nature, forming a geometrical pattern which displays a new world of formative patterns. Thus, this study has made a systematic analysis and in-depth understanding of the fractal order seen from the fractal forms, through formative observation, making the most use of them as a design process. In addition, through applying the process to design, the study has demonstrated the process by which fractals are generated, represented and rendered in a form of design. Through this process, its ultimate aim is to suggest more logical and diversified ways in textile design. (Method)As a study method, it has examined the concept and formative principles of the fractal, and extracted generation algorithm that can be applied to visual areas of design. According the extracted generation algorithm, basic idea chosen with intention and purpose becomes the element of shape which goes through scaling, repetition and overlapping. The final shape is generated by repeating and diffusing the element randomly and irregularly while having self-similarity and circularity. Based on it, design processes have been derived, and four pieces of textile design have been developed by using Photoshop(Adobe Phtoshop CS5) and Illustrator(Adobe Illustrator CS6) programs. (Results)By applying the generation algorithm of fractal, the textile design developed in this study has been repeated and expanded in association with infinite differentials, the feature of fractals, and finally has proposed a possibility of formative expression and new forms in two-dimensional expression space, a pattern design. Furthermore, in terms of methodology, this design research based on generative principles of fractals, has found that totally different forms may be generated so long as generative algorithm is different even on the same fundamental concept. It means that even with a single theme, design can be infinitely expanded. Having gone through repetitive works, design has naturally come to have fractal structure, and ultimately illustrated to complete as a pattern design that could be used in a wide variety of products. Also, the design is not a final result but an interim output in developing status. (Conclusions)With this study as materials to develop textile design with fractals, it is expected that further study on this field could be performed consistently, and intriguing ways for design are introduced in pursuit of creating qualitative diversity.