메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술대회자료
저자정보
이지윤 (홍익대학교) 김주연 (홍익대학교)
저널정보
한국실내디자인학회 한국실내디자인학회 학술대회논문집 한국실내디자인학회 2019년도 하계학술발표대회 논문집
발행연도
2019.6
수록면
78 - 81 (4page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
This study set out to explore alternative spaces to change the education space in ways fit for the current dominant mechanistic viewpoint of the world, regarding young children as the subjects of independent thinking and defining education as a process of learning actively through thinking. The purpose of the present study is to investigate spaces capable of emergence on their own based on the definition of young children as independent beings. For this purpose, the investigators defined the concept of creative emergent space and analyzed the types of space through the theoretical consideration of education space for young children. Good overseas cases were analyzed to identify the characteristic elements of space and promote the actualization of space. There were four types of creative emergent space: the first one was to form an identity through physical experiences; the second one was to create a space atmosphere for the cultivation of will; the third one was to create an implicit order through a thinking process; and the final one was to create an organic space for relations. Space characteristics for the actualization of the types include corporality, rhythmicity, life, projection, and penetration. Case analysis was conducted to identify specific space elements.

목차

Abstract
1. 서론
2. 유아교육공간에서의 창의적 발현공간
3. 창의적 발현공간 특성 분석
4. 결론
참고문헌

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2019-619-000903968