기상청은 2005년부터 국내·외 항공사에 대해 항공기상정보 사용료를 부과하기 시작했다. 항공기상정보 사용료는 2010년과 2014년 두 차례 사용료가 인상되었다. 그러나, 기상청은 7%의 낮은 원가 회수율을 근거로 항공사에 과도한 사용료 인상에 동의해 줄 것을 지속적으로 요구해 왔다. 항공기상정보 사용료는 2,210원에서 2018년 6월 현재 11,400원에 이르고 있다. ARIMA 개입 모델 분석에 따르면 국적항공사가 부담해야할 사용료는 2018년 8억 3100만원, 2019년 추정액 10억 2400만원으로 전년대비 각 186.2%, 123.2% 증가한 것으로 나타났다. LCC 및 외국항공사의 총 사용료는 2019년 추정액 19억5200만원으로 2017년 대비하여 227%나 늘어났다. 지난 10년 동안 소비자 물가지수가 50% 상승한 것을 고려할 때, 항공기상정보 사용료 인상액은 국적항공사들의 국제경쟁력을 약화시킬 것으로 판단한다. 현재의 항공기상정보 사용료 체계를 해외의 추세에 맞게 개선한다면 국적항공사들은 세계항공시장에서 경쟁우위를 가질 수 있음을 시사한다.
Korea meteorological administration(KMA) has started to levy air meteorological service charge on both national and foreign carriers since 2005. The charge has grown on 2010 and 2014 twice. However, KMA has still kept asking airlines to agree with another increase in the charge due to the low cost of goods recovery ratio of 7%. The air meteorological charge has changed from 2,210 KRW at the beginning to 11,400 KRW as of June 2018. According to ARIMA intervention time series analysis, it was proven national carriers would make a payment of 831 million KRW 2018 and, 1,204 million KRW 2019, showing 186.2% and 123.2% increase compared to last year respectively. The total amount of charge for both national LCC and foreign airlines was aggregated up to 1,952 million KRW 2019, 227% bigger than the charge paid at 2017. Considering the 50% increase of consumer price index last decade the increased charge would impair the global competitiveness of national carriers. It could be suggested that current air meteorological charge scheme be improved to apply overseas trend and for national carriers to have a competitive advantage in global aviation market.