자율주행자동차는 카메라, 레이더, 라이다, V2X, 정밀지도 등 다양한 센서의 데이터로 도로환경을 인지하도록 구성되어 있지만, 주행 중 지속적인 사고 사례가 접수되어 실효성이 제기되는 사항이다. 이에 따라 자율주행 차량의 안전성을 고려할 수 있는 시험 평가 항목이 계속 증대되고 있으며, 제품 개발에 소요되는 시간과 금액 또한 기하급수적으로 증대하고 있다. 이에 따라 제품 개발을 원활하게 진행하기 위해서는 자동화된 시험 평가 방법 정립이 필요한 시점이다. 최근 국내․외 자율주행 평가 방법 동향은 가상현실 기반 시험 방법을 통해 실제 상황에서 인식할 수 없는 상황까지 고려한 기술 개발 및 시험 방법을 제안하고 있다. 본 논문에서는 자율주행 차량의 단위부품을 포함한 전 단위 시험 평가 방법에 대해 제시하였으며, 이는 가상기반의 시험, 시험장 시험, 실도로 시험까지 연계하여 자율주행 기술이 원활하게 개발될 수 있도록 하는 자율주행의 통합 안전성 평가 방법이다.
Automated vehicles are collecting and using data from various sensors such as cameras, radar, V2X, and precision map for precise cognitive ability, but it is a fact that continuous cases of accidents are received in vehicles. As a result, the number of test items is continuously increasing to allow for safety of automated vehicles. In order to shorten the development time, various automated test evaluation methods are required. In this paper, we propose a safety-based test method that can not be recognized as a virtual reality-based test method. In this paper, we propose the whole unit test evaluation method, not the function test method of automated vehicle unit parts. This is a method of automated driving so that automated driving technology can be developed smoothly in connection with the virtual based test, and proposed an integrated safety assessment method.