메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
박은정 (경기대학교) 김성영 (경기대학교)
저널정보
동아시아식생활학회 동아시아식생활학회지 東아시아 食生活學會誌 第28卷 第2號
발행연도
2018.4
수록면
112 - 122 (11page)
DOI
10.17495/easdl.2018.4.28.2.112

이용수

DBpia Top 0.5%동일한 주제분류 기준으로
최근 2년간 이용수 순으로 정렬했을 때
해당 논문이 위치하는 상위 비율을 의미합니다.
표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

이 논문의 연구 히스토리 (2)

초록· 키워드

오류제보하기
This study examined the awareness, knowledge, and purchasing behavior of caffeine according to the caffeine intake level (〈30 mg, 30∼60 mg, 60∼90 mg, and 〉90 mg) of high school students (171 males and 139 females) in the Yongin region. The awareness of low doses of caffeine was higher in the 〈30 mg group (70.7%) and awareness of high doses of caffeine was higher in the 〉90 mg group (30.0%) (p〈0.001). Withdrawal symptoms included ‘sleep disorder’ in all groups and ‘fatigue’ was higher in the 〉90 mg group (30.0%) compared to the other groups (p〈0.01). The knowledge score of ‘coffees’ and ‘energy drinks’ was higher, whereas ‘chocolate ice cream’, ‘carbonated soft drinks’, and ‘confectionaries with chocolate’ was lower regardless of the caffeine intake level (p〉0.05). The main purpose of purchasing ‘energy drinks’ was ‘sleepy’ except for the 30∼60 mg group (p〈0.05). The percentage of those checking the food labelling related to caffeine when buying caffeinated foods was low in all groups (〈30 mg, 13.0%; 30∼60 mg, 13.5%; 60∼90 mg, 15.0%; 〉90 mg, 26.7%) (p〉0.05). The results of factors affecting whether the students checked the food labelling related to caffeine showed that the participants having awareness of ‘don’t know caffeinated foods’ checked the labels 6.50 times more than those reporting ‘know caffeinated foods’ (p〈0.05). In conclusion, the degree of knowledge and checking food labelling for caffeine was low regardless of the caffeine intake level. Therefore, providing better nutrition education programs on the functionality and adverse effects of caffeine to high school students is recommended.

목차

ABSTRACT
서론
연구방법
결과 및 고찰
요약 및 결론
REFERENCES

참고문헌 (36)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2018-594-002100963