무형유산은 별도의 수단 없이 사람의 입과 행위로 전승된다. 그렇기에 그것을 가르치고 배우기 위해서는 면대면의 직접적 만남이 필요하다. 사람들은 만남의 과정에서 인간관계를 맺고 특정한 지식적 성향을 공유하는 공동체를 형성한다. 그래서 무형유산을 제대로 이해하기 위해서는 무형유산의 개별적 속성뿐 아니라 집단의 관계적 특성까지 파악해야 한다. 유네스코 무형문화유산보호협약은 인류무형문화유산을 보호함에 있어 공동체 및 집단의 참여가 필수적이라고 명시하고 공동체의 중요성을 강조했다. 그럼에도 이와 관련한 선행연구는 부족한 실정이다. 이에 본 논문에서는 판소리 종목 사례를 중심으로 무형유산 공동체의 관계적 특징을 사회 연결망 분석을 통해 살펴보았다. 먼저 판소리 분야 중요무형문화재 보유자 지정이 최초로 이루어진 1964년부터 현재까지 보유자 및 전수교육 조교 42명을 대상으로 이들과 스승 및 제자 관계인 인물 303명을 파악했다. 그리고 이들의 관계를 조사하여 링크 데이터 및 연결망을 구축하고 분석했다. 분석 결과 첫째, 판소리 전승자 303명이 사제 및 동료 관계를 맺고 있는 링크의 수는 2,918개이며 이 집단의 응집력은 높은 것으로 나타났다. 둘째, 판소리 공동체 연결망의 주요 인물로 성창순, 김소희 외에 새롭게 안숙선이 파악되었다. 이는 박록주, 박초월, 김소희, 김여란 등 기존 현대 판소리의 주요 인물로 알려진 내용과 다른 결과다. 셋째, 1960년대 무형문화재제도가 성립되기 이전에 활동하던 사람들의 그룹보다 이후 그룹에서 응집력이 높게 나타났고, 인간문화재를 중심으로 결속력이 강한 집단을 형성하고 있었다. 본 논문은 판소리 종목 사례를 중심으로 무형유산 공동체의 구조 및 특징을 사회 연결망 분석을 통해 살펴본 연구다. 사회 연결망 분석방법을 통해 무형유산 공동체를 연구함으로써 기존에 소수 사람들의 구술에 의존하여 관계 유형과 계보를 파악하던 방식에서 벗어나 객관적이고 계량적인 데이터로 무형유산 공동체의 특징을 분석했다는 점에서 연구 의의가 있다.
Intangible cultural heritage is passed down verbally through people and acts without a separate meaning. Accordingly, a direct face-to-face meeting is needed in order to teach and learn that. People enter into human relations in the process of meeting and form groups sharing a particular intellectual propensity. Thus, in order to understand the intangible cultural heritage properly, it is necessary to understand the relational characteristics of the groups as well as individual properties of the intangible cultural heritage. The UNESCO Convention for the Safeguarding of the Intangible Cultural Heritage specified that the participation of community and group is essential for the protection of the intangible cultural heritage of humanity and emphasized the importance of the community. Nevertheless, there are insufficient preceding studies related to this. Thus, this study examined the structures and characteristics of the intangible cultural heritage community, focusing on the case of the use of Pansori through a social network analysis. First, this study assessed 303 persons who have been in teacher-pupil relationships with 42 holders and transmission teaching assistants in the item of Pansori since 1964 till the present. In addition, by investigating the types of their relationships, this study constructed and analyzed link data and connection networks. As a result of the analysis, first, it turned out that the number of links in which 303 Pansori transmitters had entered into the master-apprentice and colleague relationships was 2,918, and the groups had high cohesion. Second, as main figures in the Pansori community connection network, Sook-seon Ahn was newly found, in addition to Chang-soon Seong and So-hee Kim. Thisresult is different from the main figures in modern Pansori, previously known, including Rok-ju Park, Cho-weol Park, So-hee Kim and Yeo-ran Kim, etc. Third, there was higher cohesion in the later groups than in those of people who had been active prior to the establishment of a system for intangible cultural assets in the 1960s, and centering around human cultural assets, big and small groups with strong solidarity had been formed. This study is research that examined the structures and characteristics of an intangible cultural heritage community, focusing on the case of the item of Pansori through a social network analysis. This study has a significance that, investigating the intangible cultural heritage community through the method of social network analysis, it proposed quantitative and objective research methods, breaking away from the way of understanding the types of relationships depending on a small number of people’s oral statements.