프리미엄 시대를 살고 있는 혁신소비자들은 어떠한 기준에 의해 구매활동을 하고 어디서부터 그 동기를 부여받는지 그들의 라이프스타일과 선호하는 디자인을 살펴보면 혁신소비 대상의 프리미엄 디자인 요인을 도출할 수 있을 것이라는 가정 하에 혁신소비자 12인을 선정하여 프리미엄 디자인 비교우위분석 아이 트래킹 실험을 진행하였다. 동공의 크기와 위치, 안구 고정(Eye Fixation)과 안구도약(Saccade) 등 외부 자극에 대해 안구에서 발생하는 즉각적인 생리적 반응을 측정하는 장비인 아이트래커를 활용해 표면의 재질을 달리 사용하거나 컬러, 크기 등을 다르게 한 같은 디자인의 정수기, 에스프레소머신 등 주방가전용품의 이미지를 비교 배치하여 피실험자로 하여금 더 프리미엄하다고 생각되는 것을 오래 응시하도록 하는 실험을 진행하였다. 이러한 결과들을 통해 도출한 프리미엄 디자인의 요소를 Color, Material·Finishing, Form, Expression of Information으로 정리하였다. 모든 사람들은 색, 형태 텍스쳐 순으로 사물을 인식하는데 컬러는 사람들이 첫 번째로 보는 요소로 시선을 사로잡는 중요한 역할을 한다.1) 본 실험에서 사용자들은 실버 계열의 메인 컬러와 명도가 낮은 어두운 컬러의 조합을 전체적으로는 고명도, 저채도의 색상을 선호하는 것으로 나타났다.1) 재질과 마감 부분의 실험 결과에서 메탈, 스테인레스 등의 금속재질을 선호하는 것으로 나타났고 은은한 광택과 더불어 거친 텍스쳐를 더 오랫동안 보는 패턴을 보였다. 파팅라인(parting lise)(에 의해 형성되는 대비에서도 시선이 오래 머물러 재질의 적절한 대비를 프리미엄 하다고 생각하는 것으로 나타났다. 전체 형태로 보았을 때는 단단하고 균형 잡힌 모습을 선호하지만 투박하거나 뾰족한 부분 없이 곡선처리 되어 있는 곳을 지속적으로 쳐다보는 것을 발견하였다. 내부 구성에서는 비례, 균형 등의 안정감이 있는 형상에 관심이 높고 기능과 관련되지 않았다면 작고 심플한 외관을 선호한다. 재질과 형태는 남성적, 구체적인 모습을 하여 제품의 안정감, 견고함을 부여하고 선은 여성적, 추상적으로 사용하여 감성을 자극하는 것이 효과적이다. 내장 디스플레이를 통한 심플한 형태와 그로 인한 정보의 부각을 통해 사람들의 시선을 끌 수 있으며 정보창이 부가적인 느낌으로 제작 되었을 때 프리미엄하지 않다고 느낀다. 또한 이미지가 정보를 표현함에 있어 프리미엄한 요소로 분석 되었다.
On the assumption that the premium design fact of innovators living in a premium era can be deduced by observing their lifestyle and favorite design including on what basis they buy and what motivates them to do it, 12 innovators were selected, and eye tracking was proceeded for comparative advantage analysis of premium design. The experiment was proceeded for the test subjects to look more at what they think more premium by a comparative placement of image of kitchen appliance including the different materials of surface or different color and size of water purifier and espresso machine with the same design using eye tracker that is a measuring equipment of immediate physiological reaction caused to eyeball by external stimulus including the size and position of pupil, Eye Fixation and Saccade. The elements of premium design deduced from these results were summarized by Color, Material·Finishing, Form, Expression of Information. Every people usually recognize things in order of color, shape and texture, and the color is the first element seen by people that displays an important role of attracting their attention. In this experiment, users prefer the combination of main silver color and dark color with low brightness, and generally high brightness and low chroma of color. In an experiment of materials and finishing, they seemed to prefer metal materials including metal and stainless, and showed the pattern of looking more time at quiet gloss and thought texture. Even in a contrast formed by a parting line, they seemed to think premium a proper contrast of materials looking more time at it. Seeing it as a whole, they seemed to prefer the firm and balanced shape, but that they looked continuously at the curve line without unshaped or sharp part. In the internal composition, they were more interested in stable shape of proportion and balance, and if not related with its function they prefer the small and simple appearance. Its material and shape look masculine and detailed to give stability and solidity to the product, and the line is efficient to stimulate emotion as it is feminine and abstractly used. Its simple shape and the relief of information through its builtin display can attract people``s attention, and the information window, if is produced in additional sense, is not felt premium. Also, the image was analyzed as a premium element to express the information.