철도차량의 하중을 지지하는 콘크리트 구조물들은 과도한 하중에 의해 1차적으로 균열이 발생하며 균열이 성장하여 붕괴로 이어진다. 따라서, 균열을 초기에 감지하기 위하여 영상 감지 알고리즘에 관한 연구가 진행되고 있다. 기존 연구들은 실제 균열이나 하중을 가해 균열을 발생시킨 콘크리트 시편을 사용하여 균열 감지 알고리즘을 검증하였다. 이러한 균열 영상은 실제 균열과 유사한 특징이 있으나 균열 감지 성능을 정량적으로 평가하기는 부족하다는 한계가 있다. 본 연구에서는 거푸집에 두께가 다른 균열 유도판을 고정하고 콘크리트를 타설하여 균열을 정형화한 시편을 제작하였다. 제작된 시편을 이용하여 영상획득 거리를 변화시켜가면서 영상 감지 알고리즘에 미치는 영향을 분석하였다.
Overload by supporting trains firstly makes the cracks on the concrete structure and the growth of cracks makes the structure collapse. Therefore, numerous researches with image process have been developed for detecting cracks early. The previous studies used real concrete crack image or generated crack by artificial load for verification of algorithm. However, these methods are difficult to evaluate algorithm performance quantitatively. In this paper, we made the crack specimen with quantitative crack width using the crack inducing plate with difference width. Using this specimen, the effect on image-based crack recognition according to image acquisition distance was analyzed.