광고업계의 급속한 성장에 발맞춰 대학에서의 광고학과 역시 양적인 성장을 거듭해왔다. 그러나 이 같은 양적인 성장에 비해 광고 교육과정과 졸업생의 광고업계 진출 등 질적인 향상은 아직 해결해야 할 과제로 남아있다. 따라서 본 연구에서는 대학에서의 광고교육에 대한 이해당사자 집단 간 인식의 차이를 규명하고자 했다. 이것은 두 집단 간의 인식차이를 규명함으로써, 실제 광고업계에서 원하는 광고교육과 대학생이 인식하는 교육의 방향을 비교하는 것은 물론, 광고학과 교육과정의 질적인 개선을 위한 단서를 제공할 것으로 기대할 수 있기 때문이다. 그리고 두 집단 간의 인식의 차이와 일치 정도를 규명하기 위해 상호지향성 모델을 적용했다 광고교육에 대한 두 집단 간 인식지형을 규명하기 위해 대학생 145명과 광고업계에 종사하는 실무자 122명을 대상으로 설문조사를 실시했다. 조사결과, 대학에서의 광고교육 전반에 대한 두 집단 간 차이는 비교적 크게 나타나고 있었다. 물론, 광고교육이 광고산업의 발전과 밀접한 관련성을 갖고 있다는 데에는 두 집단 간 인식의 공통된 지향점이 발견되기는 했으나, 광고교육의 질, 실무와 이론의 조화, 광고관련학과 전공자의 실무적응력에 대한 두 집단의 인식차이는 뚜렷하게 나타나고 있었다. 반면, 광고 인으로서의 자질에 대해서는 유사하게 인식하고 있었다. 즉, 광고크리에이티브 능력과 교양적 지식, 그리고 광고관련 이론적 지식 등이 두 집단 모두에게 중요한 것으로 인식되고 있었다. 또한 구체적인 대학 교육과정의 커리큘럼에 대한 인식에서도 두 집단이 유사한 인식지형을 보이고 있었다. 다시 말해 광고업계의 실무와 직접적으로 연관된 커리큘럼(예: 광고기획, 마케팅, 광고제작 등)이 중요한 것으로 인식되고 있었다. 광고학은 광고산업과 밀접한 연관성을 지니고 있으며, 광고업계에서 필요로 하는 인재를 육성할 책임에서 자유롭지 못하다. 그러나 실제로 대학에서의 광고교육의 질은 양적인 성장에 가려있다. 궁극적으로 대학에서의 광고인력 양성은 광고업계의 발전과도 밀접하게 연결되어 있기 때문에, 보다 적극적인 광고업계와의 산학연계를 통한 광고교육의 활성화가 필요하다고 판단된다. 그리고 본 연구의 결과를 통해 광고교육과 관련된 두 이해 당사자 간의 상호이해의 필요성이 입증되었으며, 앞으로 광고 관련 학과 또는 학계와 광고업계 간의 이해증진을 위한 노력이 지속적으로 이뤄져야 할 것으로 보인다.
As advertising industry has grown at an alarming pace, universities and colleges have established advertising programs to a great extent in terms of quantity. However, since the universities and the colleges have not emphasized the quality of advertising programs, they confronted problems such as quality of curricula, which contribute to increasing productive skills for better employment. Accordingly, this research purposes to define the perceptional differences that each advertising circle has on the education of advertising in universities and colleges. In other words, this study attempts to compare the education program of advertising, which advertising companies suggest to education institutions, with the program, which college students consider as a desirable program. This research is expected to contribute to provide some important cues for educational institutions to improve the quality of advertising programs. Thus, this study applies co-orientation model for defining the perceptional differences. As for the research design, participants were one hundred and forty five undergraduate students and one hundred and twenty two staff in charge of advertising production. As the result, there is significant perceptional difference between the two groups. While the two groups have a common with the orientation that advertising education is strongly associated with advertising industry, they differ from each other in terms of quality of program combination between theory and practice, and advertising student`s practical skill. On the other hand, the two groups agree on the quality of advertiser. That is, creativity, general education and special knowledge on advertising are taken into account as the primary elements. In addition, the two groups share a similar perceptional configuration on the concrete curricula of advertising program. In other words, such practical programs as advertising plan, marketing and advertising production are considered as important programs. In conclusion, advertising study is so related with advertising industry that it is responsible for training the students in advertising programs. Nonetheless, many universities tend to focus on the quantity rather quality. Since quality advertising programs in universities are strongly associated with the development of advertising industry, this study suggests that academic advertising programs and advertising industry cooperate with each other for improving advertising programs. This research verifies the importance of the cooperation between advertising institution and advertising industry and suggests that the interest groups put continuous effort to improve the quality of advertising programs.