대학생의 시기는 진로탐색기인 중?고등학교에서 체계적인 진로교육 및 탐색을 통해 대학에 입학하여 개인의 진로설계에 따라 취업으로 연결되어야 하는 시기이지만, 진로선택 프로그램들이 부족하여 자신의 적성이나 가치관에 대한 깊은 고민 없이 순간적인 학교 및 학과 선택으로 대학에 입학한 많은 대학생들이 진로문제로 어려움을 겪고 있다. 이에 본 연구는 대학생을 위한 다중지능이론에 기초한 진로교육 프로그램을 개발하여 실행하고 이 진로 집단상담이 대학생의 진로의사결정유형, 진로자기효능감, 진로성숙도에 미치는 효과를 알아보고자 하는데 목적이 있다. 본 연구의 프로그램은 최성식의 ‘순환체계적인 프로그램개발모형’을 근거로 하고 있다. 프로그램 효과검증을 위하여 대학생 각각 10명씩 실험집단, 통제집단, 비교집단을 대상으로 사전검사를 실시하였으며, 프로그램 종료 직후 사후검사를 실시하였다. 실험집단은 다중지능이론에 기초한 진로 집단상담을 비교집단은 일반적인 진로 집단상담을 실시하였으며, 수집된 자료는 SPSS/WIN(Version 18.0)을 사용하여 일원변량분석(one-way ANOVA)을 실시하였다. 통계검증에 따른 양적연구의 한계를 보완하기 위해 프로그램 평가 설문지, 회기별 소감문, 느낀 점 나누기, 개방형 질문과 사후면담을 통해 전반적인 평가를 실시하여 구체적인 변화사례를 수집하였다. 연구결과 실험집단은 비교집단과 통제집단에 비해 진로의사결정유형, 진로자기효능감, 진로성숙도가 유의미하게 상승되었음을 확인할 수 있었다. 따라서 본 연구에서 실시된 다중지능이론에 기초한 진로 집단상담은 일반 진로 집단상담에 비해 대학생의 합리적 의사결정능력과 진로자기효능감 및 진로성숙도를 높이는데 효과가 있는 것으로 밝혀졌다 . 다중지능이론을 바탕으로 잠재력을 발견하고 자기이해를 높여 진로 설정을 지원하는 본 프로그램은 대학생의 진로교육에 효과적인 역할을 할 수 있을 것으로 기대된다.
While in college, students have to have opportunities to be educated according to the right career design through the systematic career education and exploration built up during the middle-school and high-school age, which lead to successful employment process. However, In fact, many of the cases today have shown that college students cannot make appropriate decisions on determining school and major mainly due to conditional factors such as highschool GPA and parental pressure. As a result, they tend to have problems in making decisions for their own future career even after college admission. Thus, this study aims primarily to present models of career education program based on the Multiple Intelligence Theory and secondarily to examine the influence of collective counseling programs on career decision making, self-efficacy, and career maturity of collegians through the steps of program development, practice, and evaluation. Of this research program Choi sungsick"s ‘systematic program development cycle mode’ is based on. Thirty voluntary research subjects that wanted to participate in the collective counseling programs were selected from “D” university located in Busan, South Korea. The human subjects were randomly assigned to experimental group, control group, and comparative group; and each group consists of ten of them. Experimental group had collective counseling programs based on the Multiple Intelligence Theory, while the comparative group had general career counseling programs. The collected data for the experiment was reported from the one-way ANOVA method of SPSS/WIN (Version 18.0). In order to possibly minimize the shortcomings of quantitative research based on statistical analysis, the research team accumulated the data of specifiable variables by program evaluation surveys, period feedback, idea-sharing, open Q&As, and post-interview. In back of this research, discussed conclusions are as following: Comparison of results and the experimental group and control groups compared to the career decision-making, career self- efficacy and career maturity was confirmed that a significantly rising. Multiple intelligences theory in the present study was conducted based on the career counseling group counseling group than in the normal course of the rational decision making college and career to raise self- efficacy and career maturity was found to be effective. Based on multiple intelligence theory to discover the potential to increase self-understanding, career university that supports setting the course of this program is effective in training are expected to play a role.