본 연구는 호텔식음료종사원의 역량의 필요성을 인식하고 역량관련 연구 중에서 식음료와 관련된 속성을 도출해 보고자 노력하였다. 도출된 32개의 속성에서 탐색적 요인분석을 시도한 결과 ``인적자원관리역량``, ``식음료서비스역량``, ``운영지식역량``, ``마케팅역량``, ``IT역량``, ``자기개발역량`` 등의 요인을 도출하였으며, 호텔운영의 핵심전략인 내부마케팅, 관계마케팅, 시장지향성 전략 속성에 대한 선행연구를 토대로 ``종사원혜택``, ``권한부여``, ``경력개발``, ``교육훈련``; ``고객관리``, ``고객혜택`` ; ``정보공유``, ``정보창출`` 등의 요인을 도출하였다. 설문조사는 부산지역 특1급호텔종사원을 대상으로 316부의 유효한 설문지를 회수하여 분석에 임하였다. 구조분석결과 호텔식음료종사원의 역량 중에서 ``인적자원관리역량``, ``운영지식역량``, ``마케팅역량`` 등은 내부마케팅 전략에 유의적인 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 관계마케팅 전략 및 시장지향성 전략에도 유의적인 영향이 있는 것으로 나타났다. 또한 내부마케팅전략은 관계마케팅 전략 및 시장지향성 전략에 유의적 영향을 미쳤으며, 관계마케팅 전략도 시장지향성 전략에 유의적인 영향이 있는 것으로 나타났다. 끝으로 연구의 한계와 향후 연구방향을 모색해 보았다.
This study focused on the development of hotel F&B employees` competencies with the competency literature review. Through the 32 attributes, 6 factors were obtained: ``Human Resources Management Competencies``, ``F&B Service Competencies``, ``Operation Knowledge Competencies``, ``Marketing Competencies``, ``Information Technology Competencies``, ``Self-Development Competencies``. In the exploratory factor analysis about the hotel core strategies, internal marketing strategy, relationship marketing strategy, and market orientation strategy were also identified as following factors: ``Employees`` Benefit``, ``Empowerment``, ``Career development``, ``Education and Training``; ``Customer Management``, ``Customer Benefit``; ``Information Sharing``, ``Information Generation``, respectively. The research surveyed 316 samples and used Structural Equation Model for analysis and testing. The results show that hotel F&B employees` competencies(``Human Resources Management Competencies``, ``Operation Knowledge Competencies``, ``Marketing Competencies``) positively affects internal marketing strategy. The competencies have a significant relationship with relationship marketing and market orientation strategy, partially. Internal marketing strategy positively affects relationship marketing and market orientation strategy. Relationship marketing strategy also influenced market orientation strategy. Finally, the study closes with a discussion of our contributions and implications for theory and practice, limitations, and suggestions for future research.