본 연구의 목적은 호텔연회장의 주요 고객인 기업이벤트 기획자들의 호텔연회장 선택속성들을 파악하고, 선택속성들의 주요 요인을 추출하여 기업이벤트 기획자들 간의 선택속성 요인에 대한 차이를 분석하고자 하였다. 연구의 표본은 기업이벤트의 기획 및 실행자로서 이벤트기획사 와 광고대행사, 그리고 기업이벤트의 기획자이자 발주처인 일반기업 등 3개 직종의 이벤트기획자를 표본으로 선정하여 호텔연회장 선택속성에 대한 실증조사를 실시하였다. 연구의 분석방법으로는 표본의 일반적 특성을 분석하기위해 빈도분석을, 선택속성에 대한 요인추출을 위해 요인분석을, 집단 간의 차이분석을 위해 oneway-ANOVA를 사용하였다. 첫째, 호텔연회장에서 개최되는 기업이벤트의 유형별 빈도분석에서 기업 및 제품의 이미지를 커뮤니케이션하기 위한 이벤트(신제품발표회, CI 및 비전발표회, 고객초청 사은행사 등)가 전체 이벤트유형의 절반을 차지하고 있는 것으로 나타났다. 둘째, 기업이벤트 기획자의 호텔연회장 선택속성으로서 중요도가 높은 속성은 연회장 면적, 호텔이미지, 호텔등급, 주차시설, 연회장 분위기 등으로 나타났다. 셋째, 인구통계적 특성에 따른 호텔연회장 선택속성 차이분석에서는 이벤트경력이 높을수록 연회장 지원시설 요인의 중요도가 높게 나타났고, 학력이 높을수록 서비스 수준, 연회장 규모, 연회장 비용 요인에서 중요도가 높게 나타났다. 넷째, 소속회사의 직종 및 이벤트규모에 따른 호텔연회장 선택속성의 차이분석에서는 이벤트기획사는 연회장 지원시설과 경험 및 평판 요인의 중요도가 높게 나타났고, 광고대행사는 연회장 지원시설과 호텔이미지 요인의 중요도가 높게 나타났다. 참석인원 규모가 300~700명 미만인 경우 접근성 및 주차 편리성 요인의 중요도가 높게 나타났다.
The purpose of this research was to examine the corporate event planners` attributes in the process of selecting hotel banquet facilities, derive the major factors of attributes, and thereby analyze their differences between the planners` groups. The questionnaires were distributed to the samples who were event planners working for the three different areas such as advertisement agencies, event management companies, and host corporates. Finally 151 valid questionnaires were collected for data processing; frequency analysis for descriptive interpretation of general characteristics of samples, factor analysis for deriving major factors of selecting attributes, and oneway-ANOVA for the analysis of differences between sample groups. The results from the analysis were as follows. Firstly, almost the half of the total number of events held in hotel were events with the purpose of communicating corporate image, (e.g. new product launching, corporate vision announcement, customer thank-you party). Secondly, the size of banquet facility, hotel image, hotel grade, parking facility, and ambience of banquet hall were analyzed as more important factors of selecting attributes. Thirdly, as the results of difference analysis of selecting attributes based on demographic variables, the higher the planners` career were, the more importantly banquet supporting facility were considered, and the higher the planners education level, the more importantly the service level, size of banquet hall, and banquet expenses factor were considered. Fourthly as the results of difference analysis based on planner`s position and the size of event, event management companies regarded supporting facility and experience/reputation factors as more important, while advertisement agencies regarded supporting facility and hotel image factor as more important. Finally, in case of 300-700 participants event, accessibility and parking convenience factors were considered as more important.