장대레일 궤도의 좌굴은 기후조건 및 유지보수작업 조건 등에 따라 변동하는 불확실성이 높은 궤도 매개변수(레일온도, 레일 중립온도, 도상저항력, 궤도틀림 등)등의 영향을 받는다. 본 연구진은 장대레일 궤도의 불확실성을 반영하기 위해 확률론적 접근을 통한 좌굴확률 평가프로그램을 개발하였으며, 이를 이용하여 궤도 곡선반경, 도상횡저항력, 등의 선로조건에 따른 좌굴확률 민감도 해석을 수행하였다.
Buckling of CWR track is effected track parameters of high uncertainty, such rail temperature, rail neutral temperature, ballast resistance, track irregularity, etc., changing sensitively in accordance with climatic conditions and maintenance work. In this study, buckling probability assessment program is developed to reflect uncertainty of CWR through probabilistic approach. And sensitivity analysis of buckling probability as rail conditions of track curve radius and longitudinal resistance of ballast is carried out.