이 짧지만 밀도 있는 논문은 중세사학자 조르주 뒤바(Georges Duby)에게 헌정된 저널 《라르크(L’Arc)》의 특집호를 위해 쓰인 것이다. 부르디외는 뒤비의 광대한 저작에 경의를 표했고, 기사 · 성직자 · 농노로 이루어진 봉건제 세 위계의 정신적-사회적 구조에 대한 그의 꼼꼼한 계보학을 자신의 작업에 활용했다. 《구별짓기》의 원고를 마무리할 당시에 쓰인 이 글에서 부르디외는 그 책의 핵심 테제를 요약하고 명료화한다. 이 논문은 세 가지 점에서 중요하다. 첫째, 이 글은 사회세계의 “이중적 객관성”에 대한 부르디외의 개념화를 명확히 제시하고, 사회구조와 정신구조의 순환적인 구성을 규명한다. 둘째, 이 글은 사회적 분리를 넘고 또 가로질러 이루어지는 사회적 투쟁 속에서 상징형식이 지니는 수행력과 다층적인 함의를 강조한다. 셋째, 이 글은 부르디외의 “발생 구조주의”와 마르셀 프루스트의 문학적 관점 및 어빙 고프만의 한계주의적 미시사회학 사이에서 나타나는 매혹적인 유사점들과 완강한 차이점들을 제시한다. 프루스트와 고프만은 부르디외가 각별히 좋아한 두 명의 정신적 “스파링 상대”였다. 전체적으로 이 논문은 부르디외가 마르크스의 감각적 유물론, (후에 카시러에 의해 확장되는) 분류에 관한 뒤르켐의 교훈, 명예의 위계질서에 대한베버의 통찰력을 어떻게 혼합하여 그 자신만의 사회학적 계급 모델을 만들어 냈는지 조명해 준다.
In this short but dense piece, written for a special issue of the journal L’ Arc devoted to the medieval historian Georges Duby(whose sprawling oeuvre Bourdieu admired and drew on for its scrupulous genealogy of the peasant : see Georges Duby, The Three Orders : Feudal Society Imagined, Chicago, University of Chicago, 1982[1978]), Bourdieu sums up and clarifies the core thesis of Distinction just as he was completing the book. This article is valuable for (1) stating forthrightly Bourdieu’s conception of the “double objectivity” of the social world an spotlighting the recursive constitution of social and mental structures ; (2) stressing the performative capacity of symbolic forms and their multi-level implication in social struggles over and across social divisions ; (3) suggesting alluring parallels and obstinate differences between Bourdieu’s “genetic structuralism” and both the literary vision of Marcel Proust and the marginalist microsociology of Erving Goffman-two of his favorite mental “sparring partners.” In all, this article illuminates how Bourdieu mingled Marx’s sensuous materialism, Durkheim’s teachings on classification (later extended by Cassirer), and Weber’s insights into hierarchies of honor into a sociological model of class all his own.