최근 국내외에서 많은 연구가 이루어지고 있는 무선전력전송 기술은 그 원리에 따라 고주파 방식, 자기공명 방식, 전자기유도 방식이 있지만, 철도나 버스 등의 교통시스템에서는 수십 kw 이상의 대용량 전력이 요구되므로 전자기유도 방식이 유일한 방법으로 알려져 있다. 전자기 유동방식은 기존의 변압기와는 동일한 원리이지만 급전체와 수전체 사이의 공극으로 인하여 기존의 변압기와는 다른 양상을 나타낸다. 본 논문에서는 기존의 변압기 등가회로에 유한요소해석(FEM)을 적용하여 무선전력전송 시스템의 파라미터를 산출하여 대용량 무선전력전송 시스템을 정확하게 예측할 수 있다. 이러한 결과를 이용하면 부하 측에 공진 캐패시터를 연결하여 출력을 최대화 시킬 수 있을 것으로 예상된다.
Contactless power transfer technology have been studied by many research teams nowadays. This technology can be divided by high-frequency methods, magnetic resonance method and electromagnetic induction method according to its principle. But in case of dozens kW or more power being required, e.g. the transportation system such as rail or bus, we can’t avoid the electromagnetic induction system. Electromagnetic induction power transfer system and existing general electrical transformer have the same principle, but due to its air-gap between the primary and the secondary winding it shows different aspects with power transformer. In this paper, the parameters of contactless power transfer system were calculated by applying the finite element method(FEM) to existing transformer equivalent circuit. In this way, we can exactly predict the function of power transfer system.