메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술대회자료
저자정보
이호준 (대승) 강문모 (대승) 이범연 (대승) 석균하 (대승) 김정윤 (대구가톨릭대학교)
저널정보
한국자동차공학회 한국자동차공학회 춘계학술대회 2010 KSAE 부문 종합학술대회
발행연도
2010.5
수록면
577 - 585 (9page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
In this article, we present an effective bottom pot hole shape of a universal joint yoke which can enhance the torsional endurance life. In order to lighten the weight of a universal joint yoke, several designs have been suggested but local distortions of a tubular shaft has been occurred near at the bonded region of yoke. These local distortions reduce the structural stability of welding region and finally causes the deterioration of endurance life of a propeller shaft. Therefore we first investigate the residual life ratio and crack characteristics of a yoke welded with the tubular shaft using a torsional fatigue test bench. From the test results we found that the local distortions are excessively large on the connected region between the yoke and the tubular shaft. Then we develop a CAE model which can analyze the stiffness of a universal joint and validate the numerical model with the experimental results. Using the model, we perform a structural analysis of a universal joint along with changing the shape of bottom pot hole in order to increase the torsional stiffness and reduce the level of tube distortion. Finally we suggest a new bottom pot hole shape which improved in torsional stiffness and endurance life of a propeller shaft.

목차

Abstract
1. 서론
2. 제품 구조 및 현 사양 시험 결과
3. 구조해석
4. 개선 사양 시험 결과
5. 결론
References

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2014-550-003106929