전기철도 교류급전시스템에 적용 가능한 절연구간 자동통과 시스템 개발의 필요성이 대두되어 현재 개발 중에 있다. 절연구간 자동통과 시스템은 전기철도가 절연구간을 무정전으로 이 구간을 notch-on 상태로 통과할 수 있는 시스템으로 아직 실용화에 성공한 국내외 사례는 없다. 본 시스템 개발이 성공을 이룬다면 열차 운행의 효율성을 증가시키고 절연구간 급전시스템을 안정화시킬 수 있을 것이다. 시스템 개발의 핵심인 전원절체 개폐기는 전력용 반도체 소자인 Thyristor를 사용하여 제작하였으며, 고장 및 유지보수를 위해 병렬로 VCB개폐기가 설치되어 있다. 본 논문에서는 절연구간 전원절체시 나타나는 이상현상에 대한 문제점을 해결하고자 EL-8200대 전기기관차 2차측의 견인시스템, 보전전원, 그리고 배터리반 전류 및 전압을 측정하여 차량이 절연구간 자동통과 시스템에 미치는 영향을 알아보는 것이 목적이다.
Since necessity of automatic changeover system for railroad AC power feeding system has been emphasized, the system is currently being developed. Automatic changeover system is a system which ensures electric railway passing through neutral section in notch-on state and uninterrupted, yet there is no successful practical application case in both domestic and foreign researches. When this system development success, efficiency of railroad operation will be increased and neutral section power feeding system will be stabilized. Thyristors (electric semiconductor device) are used in the changeover switch, the key equipment of the system development, and also VCB switches are installed in parallel for ensuring efficiency of maintenance. The purpose of this paper is analysis vehicles’ effect on automatic changeover system by measuring current of EL-8200 line traction part, and current & voltage of auxiliary power supply and battery part, in order to resolve abnormal problems on the electric railway catenary system.