최근 양산되는 프로젝트는, 자동운전/무인운전을 기본으로 한다. 열차에 기관사가 탑승하여 수동운전을 하기 보다는 스위치 버튼에 의한 자동운전 또는 열차 제어가 원격으로 시행되는 무인운전이 가능해 지게 되었다. 자동운전 / 무인운전이 문제없이 운영이 되기 위해서는, 열차 정위치 정차가 정확하게 이뤄져 승객의 불편 사항이 없어야 하며 이에 수반되는 유지보수도 자칫 실수를 할 수 있는 사람의 손에 의한 것 보다는 자동으로 보정될 수 있도록 시스템적인 보완이 이뤄져야 한다. 이에 본 논문에서는 열차 자동 휠 보정에 대한 기술적인 검토 및 이점에 대해서 서술 한다. 열차 자동 휠 보정을 통해서, 열차의 정확한 위치파악이 가능 하게 되었으며, 이에 뒤따르는 정위치 정차 향상을 도모하여, 향 후 무인운전 상용화에 큰 기여를 할 것으로 기대된다.
Recent projects that have been produced, the automatic operation/driverless operation should be the primary base. Rather than operating manually on the train by driver, driving automatic operation by pressing the switch button is able to be controlled remotely and become possible recently. For automatic operation/driverless operation in order to be operated without problem, the precise train stop should be performed without any inconvenience of passengers and accompanying this, rather than hands of people who can make mistakes, automatic compensation of wheel diameter in system is preferred. In this paper, automatic train wheel compensation and benefits for technical review is described. Through automatic compensation of train wheel, the exact train stop is possibly identified. Followed by this, improvement for precise train stop would contribute to commercialize a driverless operation.