북한의 동화는 ‘환상성’을 본질로 하는 아동문학 장르다. 북한의 아동들은 다른 문화권의 아동들과 마찬가지로 무의식과 맞닿은 동화 속 ‘이야기 세계’를 접하면서 ‘인민’으로 성장해 나간다. 북한 동화는 체제의 사상과 이념이 직접적으로 드러나지 않는다는 점에서 비정치적이지만, 바탕에는 체제 이념의 기초가 되는 세계관, 감정과 정서, 가치관 등의 기본 코드가 깔려 있다고 할 수 있다. 따라서 북한 동화의 ‘이야기세계’는 북한의 문화코드를 심층적으로 연구하기에 적합한 대상이다. 이 연구는 1947~1980년 사이 북한에서 발표된 대표적 동화 28편을 수록한 동화집 『행복의동산』의 ‘이야기세계’를 분석함으로써 북한 동화의 기본코드와 그 함의를 고찰하였다. 『행복의 동산』 수록 작품들은 서사적 ‘목소리’의 지향에 따라 네 가지 유형의 ‘이야기세계’로 나누어볼 수 있다. 첫째, 의인화된 동식물의 눈으로 ‘조선’의 발전상을 보여주는 유형, 둘째, 알레고리적 교훈을 주는 유형, 셋째, 전통 민담의 세계관을 계승한 유형, 넷째, ‘꿈 시공간’을 활용하는 유형이다. 각각의 ‘이야기세계’는 동식물에서 근대적 사물에 이르기까지의인화된 다양한 존재들이 얽히고설키게 하여 아동 독자에게 조국에 대한 자부심, 집단과 동무에 대한 사랑, 이상사회를 향한 의지 등을 심어주기 위한 서사적 장치다. 이 서사적 장치를 고찰해본 결과 다음과 같은 함의를 읽어낼 수 있었다. 첫째, 북한 동화의 ‘이야기세계’는 ‘현실세계’와 밀접한 연관하에 전개되어야 하는바, 이는 체제가 허용하는 상상력의 한계를 가늠해볼 수 있게한다. 둘째, 북한 동화의 ‘이야기세계’는 그 안에 사는 존재들을 포용해야 할 존재와 배제해야 할 존재로 선명하게 구별한다. 즉 포용과 배제의 코드가 ‘이야기세계’의 기본적 작동원리라고 할 수 있다. 셋째, ‘이야기세계’는 곧 ‘이상향’을 향한 도정이며, 거기에 도달하기 위해서는 주체적이고 능동적인 노력이 반드시 선행되어야 하는바, 그때라야 동화적 행운이 뒤따를 것이라는 메시지가 바탕에 깔려 있다.
A fairy tale in North Korea is a genre of children’s literature of having ‘fantasy’ as the essence. North Korea’s children proceed with growing as ‘the people’ while facing ‘world of story’ in a fairy tale, which meets with unconsciousness like children in other cultural area. North Korean tale is nonpolitical in a sense of being not directly revealed the thought and ideology in a system, but can be said to be buried the basic codes such as world view, feeling & emotion, and value, which become the foundation in ideology of system, in the background. Accordingly, ‘world of story’ in North Korean tale is the subject proper for deeply researching into North Korea’s cultural code. This study considered the basic code and its implication in North Korean tale by analyzing ‘world of story’ in 『Garden of Happiness』, which is the collection of fairy tales of having recorded 28 representative pieces of fairy tales, which were released in North Korea from 1947 to 1980. The works, which were recorded in 『Garden of Happiness』, can be divided into ‘world of story’ in four types according to orientation of narrative ‘voice.’ First, it is a type of showing the developmental image of ‘Joseon’ with the eyes of the personified animals and plants. Second, it is a type of giving allegorian lesson. Third, it is a type of having succeeded to the world view in the traditional folk tale. Fourth, it is a type of utilizing ‘space time in dream.’ ‘World of story’ in each is narrative device in order to infuse pride of the fatherland into child readers, love for group and friend, and intention toward ideal society by allowing diverse personified existences to be knotty from animals & plants to modern objects. As a result of considering this narrative device, the following implications could be read out. First, ‘world of story’ in North Korean tales needs to be developed under the close relationship with ‘realistic world.’ This leads to guessing the limitation of imagination that a system allows. Second, ‘world of story’ in North Korean tales clearly distinguishes the existences of living inside it into the existence, which will need to be embraced, and the existence, which will need to be excluded. In other words, the code of inclusion and exclusion can be said to be the basic operating principle in ‘world of story.’ Third, ‘world of story’ is directly the distance toward ‘utopia.’ A subjective and positive effort needs to be certainly preceded in order to reach there. The message is being buried in the background as saying that the tale-based luck will be followed only when being that time.