梅甁은 중세시대 동아시아에서 널리 유행하였던 대형 용기로, 고려매병은 중국?일본과의 상호교류 속에서 특유의 조형으로 당대부터 애호되었다. 고려 중기 이후 본격적으로 등장하여 조선 초까지 지속적으로 만들어진 매병은 중국매병뿐 아니라 고려청자의 다른 기종들과도 구분되는 독자적 양식을 성립하며 전개되었다. 때문에 고려시대 매병은 도자사 연구에서 중요한 주제임에도 불구하고 최근까지도 관련 기록과 출토유물의 부족으로 인하여 구체적인 연구는 진행되지 못하였다. 이에 본 논문에서는 다수의 전세품을 비롯하여 새롭게 확인된 기록과 축적된 국내외 발굴자료들을 면밀히 분석함으로써, 현재까지도 논란이 되고 있는 매병의 용어?용례를 폭넓게 살피는 한편 고려매병의 조형적 특징과 변천과정을 보다 구체적으로 고찰하고자 하였다. 먼저 오늘날 매병으로 인식되고 있는 긴 동체와 작은 입을 특징으로 하는 기형을 지칭하는 ‘梅甁’이라는 용어는 『萬壽盛典初集』등의 기록을 통해 18세기 초 중국에서 등장한 것으로 여겨진다. 고려의 경우는 『高麗史』와 『東國李相國集』 등을 검토한 결과, 매병을 지칭할 때 ‘樽(尊)’이리는 용어를 주로 사용했던 것으로 추정된다. 기록과 함께 당대의 여러 회화 및 명문자료를 통해 매병은 일상생활에서 술을 담았던 음용기였음이 확인되고, 더불어 원 황실에 대한 공물, 고려 왕실 연회 및 사신 접대용 음용기, 의례용 제기, 花器 등으로도 활용되었던 것으로 생각된다. 다음으로 형태와 장식의 측면에서 고찰한 매병의 양식적 특징은 다음과 같다. 고려매병은 구연?견부?저부 및 기측선의 형태에 따라 세 유형으로 분류되며 각각은 세부적인 특징에 따라 구분되는데, 이는 결국 생산시기와 제작지역별 양식적 차이가 반영되었기 때문이디. 장식면에서는 기법별로 중심문양과 보조문양의 소재별 특징과 함께 기면에 구성되는 방식 및 문양 간의 조합관계를 살펴본 결과, 제작시기별로 주문양과 보조문양 소재 및 세부표현이 변화하고 지역별로 주로 시문되는 보조문양의 종류에 차이가 있었음이 확인되었다. 양식에 대한 분석과 유적출토품을 통하여, 고려 중기 중국의 영향으로 제작되기 시작한 매병은 단시간 내에 고려만의 조형을 형성하여,13세기 말까지 오랫동안 양식적 특징을 유지하였음을 알 수 있었다. 12세기 중반~13세기 후반에는 진국에서 공통된 유형의 매병이 제작되는 한편, 일부 지역에서는 독자적인 양식을 발전시켰다. 고려 후기가 되면 매병은 기형과 장식 면에서 전혀 새로운 조형으로 변화하여 조선 초까지 지속된다. 이처럼 단일한 기종을 통해 고려시대 기명의 구체적 사용예가 확인되고, 일련의 긴 시간 속에서 전개된 고려청자의 시기별, 지역별 양식적 특징과 변천과정을 밝힐 수 있다는 점에서 고려매병은 미술사적으로 중요한 의미를 지닌다고 생각된다.
Maebyeong(meiping in Chinese) are large vases that were popularly produced in East Asia, in medieval times. The distinctive local style Maebyeong appeared during the mid-Goryeo period and were produced continuously until the early ]oseon era. Goryeo maebyeong had a style that set them clearly apart from their Chinese. Although constituting an important area in the history of Korean ceramics, little research has been conducted thus far on the topic of Goryeo maebyeong, due mostly to the scarcity of historical and archaeological evidence related to these works. This paper discusses the much-debated topic of terms designating parts of maebyeong and their intended uses, based on a close analysis of surviving vases of this type, newly-discovered historical records, and the available body of archaeological evidence from Korea and abroad. Understanding the visual characteristics of Goryeo maebyeong and how they changed over time is another important goal of this paper. According to records like Wanshoushengdian chuji(the First Edition of the Grand Occasion of the Imperial Birthday), the term of tneebyeong as we know of them today, in other words, tall vases with a small mouth, first appeared in China, in the early eighteenth century. Meanwhile, according to Goryeo records such as GOIJIeosa(History of the Goryeo Dynasty) and Donggukisanggukjip(Collected Works of Minister Yi Gyu-bo), maebyeong were mainly referred to as "fun" The examination of paintings and painting inscriptions from this period, along with the above records, indicates that maebyeong was an everyday ware used to store wine or liquor. maebyeong also appear to have been offered as a tributary gift to the Yuan imperial house and used in banquets held at Goryeo"s royal palaces and in receptions for foreign envoys. They were also used in rituals and as flower vases. The stylistic characteristics of msebyeong in terms of shape and decoration are as follows: Goryeo msebyeong can be classified into three types, according to the shape of the mouth, shoulders and the base section and the contour line; which also reflect stylistic differences between different periods of time and places of production. In terms of decoration, the examination of motifs used in the main and secondary designs, their distribution and combination revealed that both the motifs and techniques varied according to the period and that there were also regional differences in types of secondary design used. The stylistic analysis and the examination of archaeological finds also suggested that Goryeo maebyeong, after the start of production in the mid-Goryeo period under Chinese influence, soon acquired their own distinctive appearance which, thereafter, remained unchanged for a long time, until the late thirteenth century. In the mid-twelfth to thirteenth century, maebyeong of similar style were produced across the country. But, original regional styles appeared as well during this period. Maebyeong underwent extensive changes toward the late Goryeo period, both in terms of shape and decoration, and msebyeong of late Goryeo style were produced until the early]oseon. Goryeo"s maebyeong pottery holds an important significance in Korean art history insofar as it is a type of pottery vessel whose Goryeo-era name and exact uses are established and which helps cast new light on how Goryeo celadons changed over time and varied depending on the region.