메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
저널정보
역사교육연구회 역사교육 歷史敎育 第107輯
발행연도
2008.9
수록면
1 - 36 (36page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
This paper was written to discuss how to best describe the 'rice crop production enhancement plan' and the 'land survey project' conducted during the Japanese colonial rule in Korean history textbooks being revised in accordance with 'the 2007 National Curriculum', These two have been important issues in recent years in the ongoing debate on whether the Japanese colonial rule contributed to the modernization of Korea.
Those arguing for Japan's role in the modernization of Korea claim that the existing Korean history textbook misrepresents Japan's land survey project as having nationalized about 40% of the whole land, Rather, they argue that Japan's land survey project helped establish modem land ownership. By the same token, they claim that Japan's rice crop production enhancement plan helped the advent of industrial capital in Korea, rather than simply taking away rice crop from Korea.
This paper acknowledges that there is some objective truth to these statements. However, the present paper also emphasizes that the underlying intention of Japan's economic policies during the colonial rule was not to 'modernize' or 'civilize' Korea but to reinforce colonialism in Korea, and this point of view needs to be reflected in the newly revised Korean history textbook.

목차

1. 머리말
2. 교육과정 ‘대강화’ 방침과 일제하 수탈정책 관련 서술의 방향
3. 일제하 경제수탈 관련 교과서 서술 내용에 대한 비판 검토
4. 일제하 경제수탈정책에 대한 ‘일정한 관점’과 교과서 서술 방안
5. 맺음말

참고문헌 (53)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0